Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.49-02
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 3 (49) 2017
Selected problems in marketing research on consumers with motor disabilities

Authors: Magdalena Maciaszczyk
Politechnika Lubelska, Wydział Zarządzania
Keywords: consumer motor disabilities data collection methods sample selection
Data publikacji całości:2017
Page range:7 (19-25)
Klasyfikacja JEL: C18 C80
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of the article is to identify the problems encountered by a researcher addressing the issue of recognizing behaviours manifested by consumers with motor disabilities. For example, in order to obtain the primary data needed to carry out the deductive process, above all, it is necessary to strive to ensure their representativeness. In research on market behaviour of consumers with disabilities, the pursuit of representativeness results in a number of methodological and organizational problems. To ensure the representativeness of marketing research, a random selection, free from the intentional factors of the researcher, should be used. However, in the case of the study group, random sampling is almost impossible due to the difficulty of selecting the appropriate study population list. This article is the result of the problems experienced in the many-year processes of carrying out research on this segment.
Download file

Article file

Bibliography

1.Chomczyński, P. (2006). Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta. Przegląd Socjologii Jakościowej, 2 (1), 68–87.
2.Churchill, G.A. (2002). Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3.Dobrogowska-Schlebusch, E., Niedźwiedzka, B. (2015). Systematyczny przegląd metod i narzędzi badania zdrowotnych potrzeb informacyjnych rodzinnych opiekunów osób chorych i niepełnosprawnych. Zeszyty Naukowe Ochrony Zdrowia. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie, 13 (3), 283.
4.Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
5.Frankfort-Nachmias, C., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Warszawa: Zysk i S-ka.
6.Helbin, M., Wołek, M., Wyszomirski, O. (2014). Metodologiczne i organizacyjne problemy badań marketingowych preferencji i zachowań transportowych na przykładzie Gdyni. Logistyka, 6, 13346–13353.
7.Jasiński, M., Bożykowski, M., Zając, T., Styczeń, M., Izdebski, A. (2015). Dokładniej, rzetelniej, taniej. Badania oparte na rejestrach publicznych jako szansa dla badań społecznych w Polsce. Studia Socjologiczne, 1, 45–72.
8.Kaczmarczyk, S. (2014). Klasyfikacja metod zbierania danych ze źródeł pierwotnych w badaniach marketingowych. Studia Ekonomiczne, 195, 55–64.
9.Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
10.Lofland, J., Snow, D., Anderson, L, Lofland, L. (2007). Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
11.Maison, D., Noga-Bogomilski, A. (red.). (2007). Badania marketingowe. Od teorii do praktyki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
12.Mider, D. (2013). Dylematy metodologiczne badań kultury politycznej w Internecie. Przegląd Politologiczny, 2, 23‒34.
13.Niedbalski, J. (2017). Dylematy etyczne i problemy metodologiczne warsztatu badacza – rozważania na przykładzie badań prowadzonych w środowisku osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz niepełnosprawnością fizyczną. Studia Humanistyczne AGH, 15 (4), 35–51.
14.Rószkiewicz, M., Perek-Białas, J., Węziak-Białowolska, D., Zięba-Pietrzak, A. (2013). Projektowanie badań społeczno-ekonomicznych. Rekomendacje i praktyka badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
15.Stec, M. (2005). Ironia antropologiczna, etnocentryzm i inne etyczne aspekty badań terenowych według Clifforda Geertza. Człowiek i Społeczeństwo, 24, 221–236.