Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.48-34
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 2 (48) 2017
Jakość produktów w świetle idei zrównoważonego rozwoju
(The Quality of the Products in the Light of the Concept of Sustainable Development)

Authors: Robert Maik
Politechnika Lubelska, Wydział Zarządzania
Keywords: quality of the products sustainable development consumerism
Data publikacji całości:2017
Page range:13 (373-385)
Klasyfikacja JEL: O10
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The concept of a sustainable development is commonly brought up in respect of many programs and strategies formulated on the national level, in the international organizations, as well as in the individual enterprises. Unfortunately this concept is not executed in the economic practice. Simultaneously, the phenomenon of consumerism is being observed. In this context there are appearing examples of negative phenomena in the field of the quality of consumer goods, which contribute to extending the state of imbalance. The aim of the paper is the attempt at analyzing the connection between the quality of the consumer products and the concept of the sustainable development. The intentional reducing of the quality level of products, noticeable in such practice as “planned obsolescence of products”, is not only acting against the consumer, but it is primarily the tendency that contradicts the concept of the sustainable development.
Download file

Article file

Bibliography

1.Borys, T. (2015). Zrównoważony rozwój organizacji – co chcemy lub powinniśmy równoważyć? Prace Naukowe Uniwersytetu Naukowego we Wrocławiu, 376, 13‒24.
2.Bylok, F. (2016). Alternatywne formy konsumpcji wobec konsumpcjonizmu, Handel Wewnętrzny, 2 (361), 63‒77.
3.Encyklopedia Zarządzania (19.07.2017). Downsizing. Pobrano z: https://mfiles.pl/pl/index.php/Downsizing.
4.GUS (19.07.2017). Sytuacja gospodarstw domowych w 2016 r. w świetle wyników badania budżetów gospodarstw domowych. Pobrano z: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/warunki-zycia/dochody-wydatki-i-warunki-zycia-ludnosci/sytuacja-gospodarstw-domowych-w-2016-r-w-swietle-wynikow-badania-budzetow-gospodarstw-domowych,3,16.html.
5.IJHARS (19.07.2017). Sprawozdanie roczne 2016. Pobrano z: www.ijhar-s.gov.pl/pliki/A-pliki-z-glownego-katalogu/ethernet/2017/kwiecien/sprawozdanie%202016.pdf.
6.Lietaer, B., Arnsperger, Ch., Goerner, S., Brunnhuber, S. (2016). Pieniądze i zrównoważony rozwój: brakujące ogniwo. Raport Klubu Rzymskiego – Sekcja UE. Lublin: Monografie Komitetu inżynierii Środowiska Polskiej Akademii Nauk vol. 124.
7.Nowogródzka, T., Pieniak-Lendzion, K., Nyszk, W. (2014). Wzrost znaczenia opakowań w procesie komunikacji rynkowej przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 103, 67‒85.
8.Ogórek, S. (19.07.2017). Mniejsze Ptasie Mleczko, Rama, a nawet tabliczki czekolady czy papier toaletowy. Tak firmy odchudzają produkty i nasze portfele. Pobrano z: https://finanse.wp.pl/mniejsze-ptasie-mleczko-rama-a-nawet-tabliczki-czekolady-czy-papier-toaletowy-tak-firmy-odchudzaja-produkty-i-nasze-portfele-6148065330915457a.
9.Popkiewicz, R. (19.07.2017). Downsizing. Moto.pl Pobrano z: http://moto.pl/MotoPL/56,88389,14362507,Downsizing.html.
10.Ryś, A. (2016). Planowe postarzanie produktów – wyniki badań pierwotnych. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, 1, 83‒98.
11.Skowron, S., Szymoniuk, B. (2014). Marketing and Sustainable Development. Problemy Ekorozwoju, 9 (2), 39‒46.
12.Sobolewski, M. (2002). Ocena dorobku Światowego Szczytu w sprawie Zrównoważonego Rozwoju w Johannesburgu. Kancelaria Sejmu, Biuro Studiów i Ekspertyz, Informacja nr 942, Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. Pobrano z: http://biurose.sejm.gov.pl/teksty_pdf/i-942.pdf.
13.Sztumski, W. (2006). Idea zrównoważonego rozwoju a możliwości jej urzeczywistnienia. Problemy Ekorozwoju, 1 (2), 73‒76.
14.Wawak, T. (1997). Zarządzanie przez jakość. Kraków: Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej.