Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.48-26
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 2 (48) 2017
Motywy wprowadzania nowych pozycji asortymentowych w podmiotach handlu detalicznego żywnością
(Motives for Implementation of New Assortment Items in Food Retailing Entities)

Authors: Piotr Cyrek
Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Ekonomii
Keywords: assortment trade offer retail trade motives food trade
Data publikacji całości:2017
Page range:11 (277-287)
Klasyfikacja JEL: L81 M21 M31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In the paper, basing on the results of the author’s own research, conducted in a form of direct interview with the usage of a questionnaire, motives taken into account by retailers when shaping an assortment set are verified. It was assumed that the motives are diversified when comparing different groups of products. The analysis was conducted using some criteria classifying entities and it allowed to find some relations between solutions for assortment policy and economic results or market position of the enterprises under research. Classification by place of sale allowed to indicate some differences in motives for changes in assortment done by enterprises functioning at areas with different level of urbanization. The conclusions are based on results of the author’s research conducted in 2015/2016 within a group of 321 retailing entities functioning in Podkarpackie voivodeship that offer food products.
Download file

Article file

Bibliography

1.Cox, R., Brittain, P. (2000). Zarządzanie sprzedażą detaliczną. Warszawa: PWE.
2.Grzesiuk, A. (2000). Trafić z asortymentem. Marketing w Praktyce, 3 (31), 35‒38.
3.Hutt, M.D., Speh, T.W. (1997). Zarządzanie marketingiem. Warszawa: PWN.
4.Łukasik, P. (2008). Marketing w handlu detalicznym produktami spożywczymi. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
5.Mikołajczyk, J. (2008). Oferta asortymentowo-usługowa. W: M. Sławińska (red.), Kompendium wiedzy o handlu (s. 128‒133). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
6.Mruk, H., Rutkowski, I.P. (1999). Strategia produktu. Warszawa: PWE.
7.Olejniczak, T. (2008). Badanie postrzegania innowacji produktowych na rynku żywności. W: S. Kaczmarczyk, M. Schulz (red.), Zastosowania badań marketingowych w procesie tworzenia nowych produktów (cena, opakowanie, znak towarowy). Toruń: Dom Organizatora.
8.Pilarczyk, B., Sławińska, M., Mruk, H. (2001). Strategie marketingowe przedsiębiorstw handlowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
9.Waniowski, P., Sobotkiewicz, D., Daszkiewicz, M. (2010). Marketing. Teoria i przykłady. Warszawa: Wydawnictwo Placet.