Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.48-21
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 2 (48) 2017
Odpowiedzialność przedsiębiorstwa wobec społeczeństwa we współczesnym przekazie marketingowym i w praktyce
(Enterprise’s Responsibility Towards Society in a Present-day Marketing Massage and Practice)

Authors: Dariusz Oczachowski
Politechnika Koszalińska, Wydział Nauk Ekonomicznych
Keywords: corporate social responsibility enterprise promotion society
Data publikacji całości:2017
Page range:8 (225-232)
Klasyfikacja JEL: M30
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

For several decades enterprises have been making use the of concept of CSR in their promotional messages, even more intensively over the last years. Nevertheless one can perceive many examples of activities harmful to local societies, particularly those living in poorer countries. The paper concentrates on the problem of the increase of the number of initiatives in promotion messages and business practices and on the not decreasing number of practices harmful to communities. The author has used as information sources articles on both CSR initiatives and examples of negative consequences for local societies of the activities of certain international companies.
Download file

Article file

Bibliography

1.Arona, N., Henderson, T. (2007). Embedded premium promotion; why it works and how to make it more effective. Marketing Science, 26 (4). 47‒51.
2.Bulard, M. (2013). Bezwzględny świat Samsunga. Le Monde diplomatique, 7 (89), 16‒20.
3.Desquesnes, N. (2015), Bunt w indyjskich zakładach Maruti-Suzuki, Le Monde diplomatique, 1 (107), 30‒31.
4.Du, S., Sen, S., Bhattacharya, C.B. (2008). Exploring the social and business return of a Corporate Oral Health initiative aimed at disadvantaged Hispanic families. Journal of Consumer Research, 35, 383‒394. Pobrano z: https://questrompublish.bu.edu/cb/JCR2008.pdf (14.03. 2017).
5.Dunn, D., Yamashita, K. (2003). Microcapitalism and the Megacorporatios. Harvard Business Review, 81, 47‒54. W: A. Verbeke (2016), International business strategy. Cambridge: Cambridge University Press.
6.Frank, T. (2014). Pracownicy fast foodów i amerykański sen. Le Monde diplomatique, 2 (96), 12‒14.
7.Garcia, D. (2013). Niewolnicy XXI w. w Katarze. Le Monde diplomatique, 6 (124), 14‒17.
8.Malet, J.B. (2013). Amazon od podszewki. Le Monde diplomatique, 11 (93), 6‒9.
9.Molęda, K. (2013). Polski wyzysk w szwedzkiej korporacji. Le Monde diplomatique, 3 (85). 6‒8.
10.Osburg, T. (2016). Branding raw materials to impose human rights: Intel’s Ban on conflict minerals. GfK Marketing Inteligence Review, 8 (1), 37‒41.
11.Ospina, H.C. (2014). Chevron w Ekwadorze zatruwa środowisko i nie płaci. Le Monde diplomatique, 6 (100), 14‒15.
12.Responsible chocolate ‒ wywiad z Carlo Vassallo, naczelnym dyrektorem niemieckiego oddziału kompanii Ferrero (2016). GfK Marketing Inteligence Review, 8 (1), 47‒51.
13.Saksena, J. (2015). Tata, indyjska legenda. Le Monde diplomatique, 4 (110), 26‒29.
14.Smith, N.C. (2016). From philanthropy to creating shared value: Big Pharma’s models in developing markets. GfK Marketing Inteligence Review, 8 (1), 31‒35.