Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.47-33
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 1 (47) 2017
The importance of social media marketing in promoting health in the opinion of inhabitants of Gliwice

Authors: Magdalena Syrkiewicz-Świtała
Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Wydział Zdrowia Publicznego w Bytomiu

Marlena Kotlarek
Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Wydział Zdrowia Publicznego w Bytomiu
Keywords: social media social media marketing health promotion public health
Data publikacji całości:2017
Page range:9 (353-361)
Klasyfikacja JEL: M30 I10
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Pro-health messages can be propagated through different media; one of them is social media. The objective of the paper is defining the importance of social media marketing in promoting health in the opinion of the inhabitants of Gliwice. The paper uses the qualitative questionnaire survey conducted in late January and February 2017 among 200 adult inhabitants of Gliwice. Statistical analysis of collected material was developed through the program Statistica 10.0, StatSoft and Microsoft Excel. The analysis uses the Pearson chi-square test with the assumed significance level p < 0.05. The vast majority of respondents use the Internet as a source of health information. Social media marketing is very important for almost a quarter of the population surveyed due to their active presence in social networks and thus it can be a useful tool in health promotion activities.
Download file

Article file

Bibliography

1.Aktywność fizyczna i sport (13.08.2016). Ministerstwo Zdrowia. Retrieved from: www.mz.gov.pl/zdrowie-i-profilaktyka/zdrowie-matki-i-dziecka/zdrowie-ucznia/aktywnosc-fizyczna-i-sport/.
2.Amrita, Biswas, D. (2013). Health care social media: expectations of users in a developing country. Medicine 2.0, 2 (2). Retrived from: www.medicine20.com/2013/2/e4/ (4.02.2015).
3.Evans, W.D. (2006). How social marketing works in health care. BMJ, 332 (7551), 1207–1210.
4.Fabjaniak-Czerniak, K. (2012). Internetowe media społecznościowe jako narzędzie public relations. In: K. Kubiak (ed.), Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych niepewności (p. 184). Warszawa: WSPW.
5.Hagel, G. (2011). Edukacja zdrowotna i ekologiczna. Szczecin: SSWCB.
6.Hanik, B., Stellefson, M. (2011). E-health literacy competencies among undergraduate education students. A preliminary study. International Electronic Journal of Health Education, 14 (47).
7.Syrkiewicz-Światła, M, Holecki, T, Wojtynek, E. (2014). Znaczenie mass mediów w promocji zdrowia. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 20 (2), 171–176.
8.Syrkiewicz-Świtała, M., Świtała, R. (2012). Social media marketing jako współczesna koncepcja komunikowania się jednostek ochrony zdrowia z otoczeniem. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, 5, 87, 86‒94.
9.Whittemore, R., Jeon, S., Grey, M. (2013). An Internet Obesity Prevention Program for Adolescents. J. Adolesc. Health, 52, 439–447.
10.Wrona-Polańska, H. (2006). Health- its psychological indicators and ways of its promotion and suport. Sztuka Leczenia, 1–2 (13), 19–31. Retrieved from: www.sztukaleczenia.pl/pub/2006/1-2/zdrowie-psychologiczne_wyznaczniki.pdf.