Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.47-20
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 1 (47) 2017
Rola doświadczeń i relacji z podróży w kształtowaniu wizerunku miejsca
(Role of Travel Experiences and Accounts in Formation of a Destination Image)

Authors: Agnieszka Niezgoda
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Wydział Gospodarki Międzynarodowej
Keywords: destination image tourist experience travels
Data publikacji całości:2017
Page range:8 (221-228)
Klasyfikacja JEL: D12 M31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The purpose of the paper is to demonstrate how personal experiences affect opinions and accounts of travels, which in turn contribute to the formation of a destination image. In line with C. Gunn’s approach (1972), we propose the thesis that the organic image is affected by the experiences of those who, having traveled to a given destination, relate their opinion to other tourists. To illustrate the process whereby opinions shape a destination’s image, we used desk research methods and a comparative analysis of posts from the TripAdvisor portal regarding palaces at Caserta and Versailles. The study demonstrated that modern consumers consider online portals as platforms for exchanging practical information, though their opinions that shape the destination image do not strongly reflect knowledge on the destination and its objective attributes. Tourists referred to their own impressions and experiences, but when compared to traveler accounts from past ages, modern consumers show rather limited knowledge on the destinations.
Download file

Article file

Bibliography

1.Florek, M. (2014). Kapitał marki miasta zorientowany na konsumenta. Źródła i pomiar. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
2.Gartner, W. (1993). Image formation process. Journal of Travel and Tourism Marketing, 2/3, 191‒215.
3.Glińska, E., Florek, M., Kowalewska, A. (2009). Wizerunek miasta od koncepcji do wdrożenia. Warszawa: Wolters Kluwer.
4.Gunn, C. (1972). Vacationscape: Designing Tourist Regions. Austin: University of Texas.
5.Kotler, Ph., Asplund, Ch., Rein, I., Haider, D.H. (1999). Marketing Places Europe. London: Prentice Hall.
6.Krzykała, F. (2001). Główne problemy socjologii gospodarczej. Techniki i procedury badań socjologicznych. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości.
7.Nawrocka, E. (2013). Wizerunek obszaru recepcji turystycznej. Podstawy konceptualizacji i czynniki jego kreowania. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
8.Niezgoda, A. (2013). Rola doświadczenia w zachowaniach konsumenta na rynku turystycznym. Koncepcja ekonomii doświadczeń i marketingu doznań. Folia Turistica, 28 (1), 91‒106.
9.Mączak, A. (1984). Perygrynacje, wojaże, turystyka. Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.
10.Pearce, P.L. (1988). The Ulysses Factor. New York: Springer-Verlag.
11.Szromnik, A. (2007). Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku. Warszawa: Wolters Kluwer.
12.Wieczorkiewicz, A. (2008). Apetyt turysty. O doświadczeniu świata w podróży. Kraków: Universitas.