Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.47-14
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 1 (47) 2017
Kreowanie przewagi konkurencyjnej w przedsiębiorstwach usługowych
(The Creation of Competitive Advantage in Service Companies)

Authors: Robert Nowacki
Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie, Wydział Zarządzania i Finansów
Keywords: service companies competitive advantage competitiveness competitiveness determinants
Data publikacji całości:2017
Page range:10 (153-162)
Klasyfikacja JEL: D22 L80 M21
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Contemporary highly-developed economies are referred to as service-based economies. Service companies, which have a dominant share in the creation of GDP, jobs or the structure of business entities, determine their growth rate. The objective of the paper is to identify key tools for building a competitive advantage of service companies operating in Poland as well as to analyse the relationship between the perception of the importance of these factors and the characteristics of the organisation. The basis for the authors’ considerations are the findings of the study conducted in 2015. During the analyses, the authors concluded that the flexibility of adapting to customer needs and the reputation of the service provider are of the utmost importance in this context. The perception of the importance of individual factors is conditioned by the location of the company, its turnover, its time on the market and the source of capital, but it does not depend on the attributes such as size, the scope of activity, market position or economic situation.
Download file

Article file

Bibliography

1.Day, G.S., Wensley, R. (1988). Assessing Advantage: A Framework for Diagnosing Competitive Superiority. Journal of Marketing, 52 (2), 1‒15.
2.Drucker, P.F. (1992). Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
3.Faulkner, D., Bowman, C. (1996). Strategie konkurencji. Warszawa: Gebethner & Ska.
4.Godziszewski, B. (2009). Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstwa jako źródło przewag konkurencyjnych i podstawa stosowania instrumentów konkurowania. W: M.J. Stankiewicz (red.), Budowanie potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa. Toruń: Dom Organizatora TNOiK.
5.Gorynia, M. (2000). Koncepcja i metodyka badania konkurencyjności przedsiębiorstwa. W: Konkurencyjność gospodarki Polski w dobie integracji z Unią Europejską i globalizacji. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
6.Gorynia, M. (2009). Teoretyczne aspekty konkurencyjności. W: M. Gorynia, E. Łaźniewska (red.), Kompendium wiedzy o konkurencyjności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
7.Grzebyk, M., Kryński, Z. (2011). Konkurencja i konkurencyjność przedsiębiorstw. Ujęcie teoretyczne. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 20, 107‒117.
8.Hamel, G., Prahalad, C.K. (1990). The Core Competence of the Corporation. Harvard Business Review, 68 (May‒June), 79‒91.
9.Hamel, G., Prahalad, C.K. (1999). Przewaga konkurencyjna jutra. Warszawa: Business Press.
10.Hunt, S.D., Morgan, R.M. (1995). The competitive advantage. Theory of competition. Journal of Marketing, 59, 1–15.
11.Jankowska, B., Sulimowska-Formowicz, M. (2009). Koncepcje konkurencji w ekonomii. W: M. Gorynia, E. Łaźniewska (red.), Kompendium wiedzy o konkurencyjności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
12.Kuczewska, L., Nowacki, R. (2016). Innowacyjność usług biznesowych w podnoszeniu konkurencyjności przedsiębiorstw. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
13.Moroz, M. (2003). Konkurencyjność przedsiębiorstwa – pojęcie i pomiar. Gospodarka Narodowa, 9, 40–57.
14.Nowacki, R. (2015). Diagnoza poziomu konkurencyjności przedsiębiorstw w Polsce. Handel Wewnętrzny, 5, 446–462.
15.Nowacki, R. (2012). Konkurencyjność przedsiębiorstw usługowych w Polsce. Handel Wewnętrzny, 1, 51‒59.
16.Nowacki, R. (2016). Znaczenie sfery handlu w gospodarce. Handel Wewnętrzny w Polsce 2011–2016, 1, 25–47.
17.Porter, M.E. (1999). Strategie konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurencji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
18.Skawińska, E. (2002). Konkurencyjność przedsiębiorstw – nowe podejście. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
19.Stalk, G. Jr. (1988). Time: The next source of competitive advantage. Harvard Business Review, 66 (July), 41–51.
20.Stankiewicz, M.J. (2005). Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń: Dom Organizatora TNOiK.
21.Taranko, T. (2010). Procesy konkurencyjne a strategie produktowo-rynkowe przedsiębiorstw produkcyjnych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
22.Żabiński, L. (2000). Przewaga konkurencyjna. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.