Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2017.47-04
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / nr 1 (47) 2017
Miejsce turystyki zakupowej w strategiach miast w Polsce i na świecie
(Place of Shopping Tourism in the Strategy of the Cities in Poland and in the World)

Authors: Beata Paliś
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Zarządzania
Keywords: shopping planning cities’ strategy tourist shopping tourism
Data publikacji całości:2017
Page range:11 (39-49)
Klasyfikacja JEL: Z32 D11 O43
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The purpose of the paper is to examine whether the shopping tourism has its place in the strategies cities in Poland and all over the world. The author also considers in which direction and with the use of which tools the development is planned. There are also considerations how cities in Poland and all over the world describe shopping in the planning documents for action development and promotion on shopping tourism. In the paper author discusses the theoretical and practical issues for shopping tourism and tools for its development, tourist shopping and strategic planning documents. Author analyzed these strategic documents and marketing plans on the examples of the cities in Poland and in the world where the shopping tourism development and promotion planning issues were placed.
Download file

Article file

Bibliography

1.Ajuntament de Barcelona (2016). Barcelona Strategic Tourism Plan for 2020. Strategic diagnosis. Tourism Department. Manager's Office for Enterprise and Tourism. Pobrano z: https://ajuntament.barcelona.cat/turisme/sites/default/files/diagnosi_estrategica_v_1_ang.pdf
2.Bada, O. (2013). The emerging role of fashion tourism and the need for a development strategy in Lagos, Nigeria. Case Study: Lagos Fashion and Design Week. CENTRIA, University of Applied Sciences, Degree Programme in Tourism. Pobrano z: https://www.theseus.fi/handle/10024/63259.
3.Bosiacki, S., Śniadek, J., Hołderna-Mielcarek, B., Majchrzak, K. (2011). Rozwój rynku turystycznego Poznania w latach 2000‒2030. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
4.Dubai sets new tourism vision for 2020 (15.06.2017). Pobrano z: http://gulfnews.com/business/economy/dubai-sets-new-tourism-vision-for-2020-1.1178982.
5.Europejski Instytut Marketingu Miejsc (2013). Program rozwoju i promocji oferty produktowej Gdańska i regionu w perspektywie 2014–2020. Dokument strategiczny dofinansowany ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki. Pobrano z: http://visitgdansk.com/download/2016-09/857.pdf.
6.EY Centro de Estudios (2015). The new area of travel retail: Impact and challenges. Pobrano z: http://theshopping-tourism.es/wp-content/uploads/2015/12/EY-Shopping-Tourism-report.pdf.
7.Fashion (2017). Antypical Antwerp. Pobrano z: http://www.fashioninantwerp.be
8.Fashion guide to Antwerp (2017). Pobrano z: www.visitflanders.com/en/binaries/FashionGuideAntwerp_tcm13-7791.pdf.
9.Government and trade (2017). Pobrano z: http://wwd.com/business-news/government-trade/paris-six-year-plan-to-boost-tourism-10695553.
10.Government of Dubai (15.06.2017). Pobrano z: https://www.visitdubai.com/en/department-of-tourism/press-centre/press-releases/press-release-1305-tourism-2020.
11.GUS (2016). Rynek wewnętrzny w 2015. Informacje i Opracowania Statystyczne. Warszawa.
12.http://pro.visitparisregion.com/en/Destination-guide/Shopping-Destination/Department-stores-shopping-centres (14.06.2017).
13.http://www.visitantwerpen.be/en/shopping-fashion/fashion (16.06.2017).
14.Lubowiecki-Vikuk, A.P., Paczyńska-Jędrycka, M. (2010). Współczesne tendencje w rozwoju form rekreacyjnych i turystycznych. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
15.New York City tourism: a model for success (14.06.2017). Pobrano z: https://www.nycgo.com/assets/files/pdf/New_York_City_Tourism_A_Model_for_Success_NYC_and_Company_2013.pdf.
16.Niemczyk, A. (2015). Turystyka zakupowa, istota i uwarunkowania jej rozwoju. Handel Wewnętrzny, 3 (356), 174‒184.
17.Paliś, B. (2017). Turystyka w dokumentach planistycznych miasta Kraków. W: A. Niemczyk (red.), Współczesne wyzwania na rynku turystycznym (s. 99‒106). Nowy Sącz: Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu.
18.Roy, B., Chandra Kuri B. (2015). An empirical study on motivational attributes of shopping tourists in Bangladesh: A case study of Bangladesh. European Journal of Business and Management, 7 (26), 20‒30.
19.Shopping tourism (16.06.2017). Pobrano z: https://www.slideshare.net/wilsontom/shopping-tourism.
20.Studzińska, D. (2014). Ruch bezwizowy a rozwój turystyki na pograniczu polsko-rosyjskim. Przegląd Geograficzny, 86 (4), 525‒540.
21.Timothy, D.J.(2005). Aspects of tourism. Shopping tourism, retailing and leisure. USA: Channel View Publications.
22.Timothy, D.J., Butler, R.W (1995). Cross-border shopping. A North American perspective. Annals of Tourism Research, 22 (1), 16‒34.
23.Tokyo fashion map (2017). Pobrano z: http://tokyofashion.com/fashion-map/ (16.06.2017).
24.Tovmasyan, G.R. (2017). Fashion industry and shopping tourism. Pobrano z: http://publikacia.net/archive/uploads/pages/2017_1_3/20.pdf.
25.Urząd Miasta Łodzi (2016). Koncepcja rozwoju turystyki dla miasta Łodzi. Pobrano z: http://bip.uml.lodz.pl/_plik.php?id=45186&PHPSESSID=9afde704bfaffa627fe823854b2b9372.
26.Vienna Tourism Board (2014). Tourism strategy 2020. Vienna now or never. Pobrano z: www.tourismstrategy2020.vienna.info/downloads/WT-Tourismusstrategie-2020_EN.pdf.
27.Visit the City: visitor strategy and action plan for the City of London, 2013‒17 (2017). Pobrano z: https://www.cityoflondon.gov.uk/things-to-do/Documents/Visitor-Strategy-2013-17-web.pdf.
28.Wilkońska, A., Rotter-Jarzębińska, K. (2014). Strategia Rozwoju Turystyki w Krakowie na lata 2014‒2020. Kraków: Urząd Miasta Krakowa.
29.World Tourism Organization UNWTO (2014). Global Report on Shopping Tourism. Madrid. Pobrano z: http://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/pdf/am9-shopping-report_v2.pdf.
30.World Tourism Organization UNWTO (2016). Shopping Tourism, key for destination marketing. Pobrano z: http://media.unwto.org/press-release/2016-01-25/shopping-tourism-key-destination-marketing.