Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

Currently: Marketing i Zarządzanie

ISSN: 1509-0507     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/pzfm.2015.38-05
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / ZN 865 PZFiM nr 38
Zmiany nawyków żywieniowych w zachowaniach dekonsumpcyjnych
(Changes in Eating Habits in Deconsumption Behaviors)

Authors: Wanda Patrzałek
Uniwersytet Wrocławski
Keywords: healthy eating elimination diets vegetarianism deconsumption eating habits
Data publikacji całości:2015
Page range:10 (47-56)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

  The purpose of the paper is the analysis of changes in eating habits in the context of the use of elimination diets associated with deconsumption as one of the most important contemporary trends in consumer behavior. The paper uses the results of research conducted under the supervision of the author on the causes associated with the use of vegetarian diets and consumption patterns among Wroclaw vegetarians. The research, carried out by diagnostic survey method, attempts to determine sourcing information about vegetarian food, as well as the structure of products appearing in the diet of vegetarians. The specificity of consumption among Wroclaw vegetarians is related to the nutritional changes of Poles, connected with the use of their diet, indicated in national CBOS research.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bywalec Cz., Rudnicki L., Konsumpcja, PWE, Warszawa 2002.
2.Diety Polaków, Komunikat z badań CBOS nr 113, Warszawa 2014, www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_113_14.PDF.
3.Foxall G., Goldsmith R., Psychologia konsumenta dla menedżera marketingowego, PWN, Warszawa 1998.
4.Hełpa E., Profil socjodemograficzny polskich wegetarian, „Wegetariański Świat” 2001, nr 3(66).
5.Honderich T., Encyklopedia filozofii, t. 2, Zysk i S-ka, Poznań 1999.
6.Patrzałek W., Czynniki kulturowe a zachowania konsumenckie, w: Kulturowe determinanty zachowań konsumenckich, red. W. Patrzałek, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004.
7.Patrzałek W., Wartość marek rodzimych i zagranicznych w perspektywie etnocentryzmu konsumenckiego, „Handel Wewnętrzny” 2013, nr 3, t. I.
8.Porfiriusz, Jamblich, Anonim, Żywoty Pitagorasa, Epsilon, Wrocław 1993.
9.www.focus.pl/czlowiek-w polsce-jest-juz-milion-wegetarian-10172 (10.03.15).
10.Zachowania żywieniowe Polaków, Komunikat z badań CBOS nr 115, Warszawa 2014, www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_115_14.PDF.
11.Ziemkowski M., Affluenoza – społeczna choroba czy warunek prosperity, w: Na pokaz. O konsumeryzmie w kapitalizmie bez kapitału, red. T. Szlendak, K. Pietrowicz, Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2004.