Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

Currently: Marketing i Zarządzanie

ISSN: 1509-0507     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/pzfm.2015.38-03
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / ZN 865 PZFiM nr 38
Zachowania konsumentów na rynku markowej odzieży
(Consumer Behavior on the Branded Clothes Market)

Authors: Joanna Newerli-Guz
Akademia Morska w Gdyni
Keywords: clothing brand consumers’ behavior luxury products
Data publikacji całości:2015
Page range:8 (29-36)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Intense competition in the clothes market causes a big activity of both producers and consumers. One of response from the manufacturers' side is fast fashion – the supply of clothing products to stores in the shortest possible time, resulting in the existence of up to 20 subseasons during one year. Consumers’ response to it are both more frequent purchases, as well as looking for cheaper sources of branded products. One of them is the second-hand shops or outlets. On the clothes market there is a growing group of consumers of branded apparel products, for which the high price is not a barrier in buying. Many factors determine consumer behavior on clothing market, among them is the brand of these products. The aim of the paper is to assess the buying behavior of the selected group of respondents and the impact of brand clothing products to these behaviors. The study was conducted on a 220-person sample.
Download file

Article file

Bibliography

1.Grandys E., Grandys A., Krajowe marki odzieży na rynku konsumenckim, „Marketing i Rynek” 2009, nr 9.
2.Guiot D., Roux, D., A second-hand shoppers’ motivation scale: Antecedents, consequences, and implications for retailer, „Journal of Retailing” 2010, Vol. 86(4).
3.Mazurek-Łopacińska K., Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe, PWE, Warszawa 2003.
4.Newerli-Guz J., Rybowska A., Charakterystyka produktu luksusowego w opinii konsumentów z Trójmiasta, w: Oblicza dobrobytu, red. W. Łysiak-Szydłowska, K. Strzała, Prace i Materiały Powiślańskiej Szkoły Wyższej, Kwidzyn 2014.
5.Palmer A., Clark H., Old clothes, new looks: Second hand fashion, Berg, New York 2005.
6.Patrzałek W., Prestiż marki w zachowaniach konsumenckich, w: Zarządzanie produktem – teoria, praktyka, perspektywy, red. J. Kall, B. Sojkin, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Poznań 2008.
7.Rynek dóbr luksusowych w Polsce, KPMG Edycja 2014 www.kpmg.com/PL/pl/IssuesAndInsights/ArticlesPublications/Documents/2014/Raport%20KPMG-Rynek-dobr-luksusowych-w-Polsce-2014-czesc-I.pdf.
8.Rynek dóbr luksusowych w Polsce, KPMG Edycja 2013, www.kpmg.com/PL/pl/IssuesAndInsights/ArticlesPublications/Documents/mobile/rynek-dobr-luksusowych-w-Polsce-2013.pdf.
9.Sempruch-Krzemińska K., Fast fashion – przyszłość branży mody?, „Marketing i Rynek” 2014, nr 2.
10.Sempruch K., Segmentacja rynku markowej odzieży, „Marketing i Rynek” 2010, nr 1.