Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

Currently: Marketing i Zarządzanie

ISSN: 1509-0507     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/pzfm.2015.39-08
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / ZN 866 PZFiM nr 39
Kierunki rozwoju działań merchandisingowych w drugiej dekadzie XXI wieku
(Development Trends in Merchandise Activities in the Second Decade of 21st Century)

Authors: Beata Tarczydło
AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
Keywords: holistic merchandising and neuromerchandising sensory mobile internet digital merchandising retail trade
Data publikacji całości:2015
Page range:10 (97-106)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of the paper is to explain the trends of changes in contemporary merchandise activities. The deliberations are focused on the following thesis: in the second decade of the 21st century merchandise activities strongly influence on advantages of a trading company; hence, they have to be permanently improved and customized. Starting from the description of the instrumental approach to merchandising, there are characterized in the paper the circumstances of its application. Then, innovative methods and solutions in the considered area of marketing activities are pointed out, in particular: digital, internet, mobile, sensory, neuromerchandising and holistic merchandising. The theoretical deliberations are enhanced by the examples from the market.
Download file

Article file

Bibliography

1.Binsztok A., Zuzański T., Jak oczarować klientów w sklepie, czyli merchandising z elementami psychologii zachowań konsumenckich, Wyd. Helion, Gliwice 2013.
2.Borusiak B., Merchandising, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Poznań 2009.
3.Ebster C., Garaus M., Store design and visual merchandising. Creating store space that encourages buying, Business Expert Press, New York 2011.
4.Garrido-Morgado A., Gonzalez-Benito O., Merchandising at the point of sale: differential effect of end of aisle and islands, „Business Research Quarterly” 2015, Vol. 18.
5.Jak korzystamy z urządzeń mobilnych w procesie sprzedaży?, http://nf.pl/manager/jak-korzystamy-z-urzadzen-mobilnych-w-procesie-sprzedazy,47720,1.
6.Merchandising w sklepie internetowym, www.aptusshop.pl/sklepy_internetowe/merchandising-w-sklepie-internetowym.php.
7.Obłój K., Pasja i dyscyplina strategii. Jak z marzeń i decyzji zbudować sukces firmy, Wyd. Poltext, Warszawa 2010.
8.Porter M.E., Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników, Wyd. Helion, Gliwice 2006.
9.Russel P. J., Field visual merchandising strategy: developing a national in-store strategy using a merchandising service organization, Kogan Page Limited, Philadelphia 2015.
10.Tarczydło B., Merchandising jako nowoczesna metoda w zarządzaniu sprzedażą detaliczną, w: Zmiana warunkiem sukcesu: przeobrażenia metod i praktyk zarządzania, red. J. Skalik, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2005.
11.Trendy w visual merchandisingu, http://fashionbusiness.pl/trendy-w-visual-merchandisingu/.
12.Witek L., Merchandising w małych i dużych firmach handlowych, C.H. Beck, Warszawa 2007.
13.Wu J., Kim A.J., Koo J., Co-design visual merchandising in 3D virtual stores:a facet theory approach, „International Journal of Retail & Distribution Management” 2015, Vol. 43, Iss: 6, s. 538–560.
14.Zaltman G., Jak myślą klienci? Podróż w głąb umysłu rynku, Wyd. Forum, Poznań 2003.