Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

Currently: Marketing i Zarządzanie

ISSN: 1509-0507     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/pzfm.2015.39-05
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / ZN 866 PZFiM nr 39
Praktyka informowania o jakości produktów w reklamie telewizyjnej
(The Practice of Informing about the Quality Of Products in TV Advertisements)

Authors: Robert Maik
Politechnika Lubelska
Keywords: consumers’ expectation advertising message information TV advertisement quality of products
Data publikacji całości:2015
Page range:12 (55-66)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The paper addresses the issues of the presence of information concerning the quality of products in the content of advertisements. Consumer expectations towards products and services in the pre-purchase phase cane cover a wide range and a different degree of relevance. However the results of the author’s previous researches show that among different basic consumer expectations, the expectations concerning the quality of products are, besides price expectations, the most important. Do the advertisers take such expectations into consideration? The information function of the advertisement is pointing to the legitimacy of putting information about the quality of advertised products into adverts. What is the real practice? The paper is an attempt to identify this problem. One of the most popular classic advertising forms, a TV commercial, is the subject of the considerations.
Download file

Article file

Bibliography

1.Budzyński W., Reklama. Techniki skutecznej perswazji, Wyd. Poltext, Warszawa 2007.
2.Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W., Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa 2000.
3.Garvin D.A., What does “product quality” really mean?, „Sloan Management Review” 1984, No. 23.
4.Kall J., Reklama, PWE, Warszawa 2009.
5.Kay J., Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa 1996.
6.Maik R., Relacja cena–jakość w wyborach konsumenckich. Dyskusja ograniczeń modelu badawczego, w: Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Konsument jako uczestnik procesów rynkowych i odbiorca komunikatów marketingowych, red. G. Rosa, A. Smalec, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 777, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu nr 32, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2013.
7.Maik R., Struktura i hierarchia oczekiwań konsumentów dla wybranej kategorii produktów w ujęciu jakościowym, w: Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Zachowania konsumentów i komunikacja marketingowa w zmieniającym się otoczeniu, red. G. Rosa, A. Smalec, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 885, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu nr 36, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2014.
8.Nowacki R., Strużycki M., Reklama w przedsiębiorstwie, Difin, Warszawa 2002.
9.Rudnicki L., Zachowania konsumentów na rynku, PWE, Warszawa 2012.
10.Wiktor J.W., Promocja. System komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2006.