Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

Currently: Marketing i Zarządzanie

ISSN: 1509-0507     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/pzfm.2015.39-04
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / ZN 866 PZFiM nr 39
Reklama żywności – postawy i zachowania konsumentów
(Food Advertising – Consumers’ Attitudes and Behavior)

Authors: Witold Kozirok
Akademia Morska w Gdyni
Keywords: consumer behaviors consumer attitudes food advertising
Data publikacji całości:2015
Page range:10 (45-54)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

An important factor affecting attitudes and behavior of consumers in the market is considered to be advertising. Its aim is to develop a positive attitude of a consumer towards the product. The paper focuses on the issue of eating behaviors and food advertising as a factor conditioning them. The results demonstrate that attitudes towards food advertising were neutral and negative. The impact of advertising on consumer purchasing decisions was limited. The most desirable features of advertising in respondents' opinion were: originality, simplicity and clarity of presentation and information about the nutritional value of the product.
Download file

Article file

Bibliography

1.Borzekowski D.L., Robinson T.N., The 30-second effect: an experiment revealing the impact of television commercials on food preferences of preschoolers, „Journal of the American Dietetic Association” 2001, No. 101 (1).
2.Boyland E.J., Halford J.C.G., Television advertising and branding: effects on eating behaviour and food preferences in children, „Appetite” 2013, No. 62.
3.Bryła M., Kulbacka E., Maniecka-Bryła I., Rola telewizji w kształtowaniu zachowań zdrowotnych dzieci i młodzieży. Cz. III. Zachowania antyzdrowotne, „Hygeia Public Health” 2011, t. 46 (2).
4.Buczak A., Zachowania żywieniowe gimnazjalistów i studentów w kontekście wpływu społecznego, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu” 2013, nr 2.
5.Ehrenberg A.S.C., Reklama przypominająca i konsument, w: Jak działa reklama, red. J.P. Jones, GWP, Gdańsk 2004.
6.Goryńska-Goldmann E., Ratajczak P., Świadomość żywieniowa a zachowania żywieniowe konsumentów, „Journal of Agribusiness and Rural Development” 2010, z. 4 (18).
7.Gutkowska K., Ozimek I., Badania marketingowe na rynku żywności, Wyd. SGGW, Warszawa 2002.
8.Halford J.C.G., Gillespie J., Brown V., Pontin E.E., Dovey T.M., Effect of television advertisements for foods on food consumption in children, „Appetite” 2004, No. 42.
9.Harris J.L., Bargh J.A., Brownell K.D., Priming effects of television food advertising on eating behavior, „Health Psychology” 2009, No. 28 (4).
10.Jeżewska-Zychowicz M., Płuciennik B., Ocena prasowych reklam żywności, „Technologia Alimentaria” 2002, z. 1 (2).
11.Kołłajtis-Dołowy A., Matysiuk E., Boniecka I., Zwyczaje żywieniowe wybranej grupy dzieci 11–12-letnich z Białegostoku, „Żywność. Nauka. Technologia. Jakość” 2007, nr 6 (55).
12.Kozirok W., Kotłowska M., Babicz-Zielińska E., Postawy i zachowania kobiet z Trójmiasta i okolic wobec żywności mrożonej, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 2011, nr 92(4).
13.Kułaga Z., Barwicka K., Reklama środowiskiem dziecka – przegląd badań i danych dotyczących wpływu reklamy na zdrowie dziecka, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 2008, nr 89 (1).
14.Lindstrom M., Zakupologia, Wyd. Znak, Kraków 2009.
15.Mazur A., Szymaniak I., Matusik P., Małecka-Tendera E., Rola reklam i mediów w powstawaniu otyłości u dzieci i młodzieży, „Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii” 2006, nr 1 (2).
16.Niewczas M., Kryteria wyboru żywności, „Żywność. Nauka. Technologia. Jakość” 2013, nr 6 (91).
17.Piórecka B., Kuciel J., Płonka M., Schlegel-Zawadzka M., Reklama audiowizualna a zachowania żywieniowe dzieci w wieku przedszkolnym, „Zdrowie Publiczne i Zarządzanie” 2012, nr 10 (3).