Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

Currently: Marketing i Zarządzanie

ISSN: 1509-0507     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/pzfm.2015.39-03
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / ZN 866 PZFiM nr 39
Podstawowa klasyfikacja komunikacji marketingowej
(The Basic Classification of Marketing Communication)

Authors: Stanisław Kaczmarczyk
Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Keywords: marketing communication promotion research of promotion classification
Data publikacji całości:2015
Page range:12 (33-44)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The marketing communication as a part of the marketing science has not been properly classified according to logical principles. The aim of the paper is to fill that gap. First of all the marketing communication consists of two main elements: promotion and research of promotion. Promotion can be formal or informal. The first one consists of impersonal promotion (indirect promotion) and personal promotion (direct promotion). Most of promotional activities are impersonal. They are composed of such types of promotion as firm promotion, product promotion and sales promotion. On the other hand personal promotion can be divided into acquisition, commercial agency, personal selling, demonstrations and shows, telemarketing and others.
Download file

Article file

Bibliography

1.Harackiewicz T., Promocja sprzedaży (sales promotion) i merchandising, w: Komunikacja marketingowa, red. M. Rydel, ODDK, Gdańsk 2001.
2.Jachim A., Reklama, w: Komunikacja marketingowa. Instrumenty i metody, red. B. Szymoniuk, PWE, Warszawa 2006, s. 64.
3.Kaczmarczyk S., Klasyfikacja promocji i jej głównych elementów, w: Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Interakcje w kształtowaniu partnerstwa organizacji z otoczeniem, red. G. Rosa, A. Smalec, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 438, Ekonomiczne Problemy Usług nr 5, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2006.
4.Kaczmarczyk S., Metody badania skuteczności i efektywności reklamy, w: Komunikacja marketingowa, red. M. Rydel, ODDK, Gdańsk 2001.
5.Kotler Ph., Marketing, Rebis, Poznań 2005.
6.Leksykon marketingu, red. J. Altkorn, T. Kramer, PWE, Warszawa 1998.
7.Łapiński A., Badania mediów dla celów reklamy, w: Komunikacja marketingowa, red. M. Rydel, ODDK, Gdańsk 2001.
8.Michalski E., Marketing, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.
9.Pawlak-Kołodziejska K., Schulz M., Badania marketingowe realizowane przez przedsiębiorstwa funkcjonujące na terenie Polski, „Handel Wewnętrzny” 2011, wrzesień–październik.
10.Rydel M., Komunikacja jako element marketingu, w: Komunikacja marketingowa, red. M. Rydel, ODDK, Gdańsk 2001.
11.Rydel M., Podręczny leksykon promocji, Gdańska Fundacja Kształcenia Menedżerów, Gdańsk 1998.
12.Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej, C.H. Beck, Warszawa 2004.
13.Wiktor J.W., Komunikacja marketingowa. Modele, struktury, formy przekazu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013.