Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

Currently: Marketing i Zarządzanie

ISSN: 1509-0507     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/pzfm.2015.41/2-39
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / ZN 875 PZFiM nr 41 t. 2
Analiza porównawcza handlu tradycyjnego i elektronicznego
(Comparative Analysis of Traditional and Electronic Trade)

Authors: Katarzyna Budzyńska
Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie

Katarzyna Domańska
Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie

Agnieszka Komor
Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
Keywords: comparative analysis traditional trade electronic trade young buyer
Data publikacji całości:2015
Page range:14 (483-496)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The paper identifies and examines both advantages and disadvantages of traditional and electronic trade from the point of view of young final purchasers. The paper presents the results of questionnaires conducted among 461 young clients of both traditional and internet shops. The conducted research shows that respondents making shopping in traditional shops esteem high safety of that kind of shopping as well as after sales service and the possibility to see and test the products. In the internet shopping the clients esteem high the lower level of prices comparing to traditional shops as well as the aspects concerning the great convenience and elasticity of shopping.
Download file

Article file

Bibliography

1.Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, red. D. Maison, A. Noga-Bogomilski, GWP, Gdańsk 2007.
2.Chełstowski D., Szewczyk A., Problemy rozwoju handlu elektronicznego w Polsce, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 30, Studia Informatica nr 733, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2012.
3.Chudzyńska-Stępień N., Polacy coraz więcej kupują przez Internet, „Forbes”, www.forbes.pl/polacy-coraz-wiecej-kupuja-przez-internet,artykuly,185087,1,1.html.
4.E-commerce w Polsce 2014. Gemius dla E-commerce Polska, www.infomonitor.pl/download/e-commerce-w-polsce-2014.pdf.
5.Jaciow M., Wolny R., Polski e-konsument. Typologia, zachowania, Wyd. OnePress, Gliwice 2011.
6.Kucia M., Innowacje w kanałach dystrybucji jako konsekwencja wirtualizacji handlu, „Logistyka” 2015, nr 2.
7.Malkawi B.H., E-commerce in light of international trade agreements: the WTO and the United States-Jordan free trade agreement, „International Journal of Law and Information Technology” 2007, Vol. 15, Iss. 2.
8.Mazurek G., Kanibalizacja kanałów dystrybucji jako konsekwencja innowacji technologicznych w handlu, „Logistyka” 2015, nr 2.
9.Mącik R., Nalewajek M., Charakterystyka sposobu podejmowania decyzji zakupowych a wybór wirtualnego lub fizycznego kanału zakupu, „Handel Wewnętrzny” 2013, t. 2.
10.Mącik R., Technologie informacyjne i komunikacyjne jako moderator procesów podejmowania decyzji zakupu przez konsumentów, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.
11.Nanehkaran Y.A., An introduction to electronic commerce, „International Journal Of Scientific & Technology Research” 2013, Vol. 2, Iss. 4.
12.Nicodim L., Advantages and disadvantages of the electronic commerce, „Analele Universitatii Din Oradea Stiinte Economice” 2006, T. XV, Vol. 1.
13.Niranjanamurthy M. et al., Analysis of e-commerce and m-commerce: advantages, limitations and security issues, „International Journal of Advanced Research in Computer and Communication Engineering” 2013, Vol. 2, Iss. 6.
14.Polacy na e-zakupach: kto i czego szuka w e-sklepach – badanie Gemius, http://nowymarketing.pl/a/2416,polacy-na-e-zakupach-kto-i-czego-szuka-w-e-sklepach-badanie-gemius.
15.Raport e-konsumenci. Badanie zachowań klientów sklepów internetowych, MillwardBrown SMG/KRC, lipiec 2008.
16.Szewczyk A., Podstawy e-biznesu, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2006.
17.Szpringer W., Innowacyjne modele e-biznesu – perspektywy rozwojowe, „Problemy Zarządzania” 2012, vol. 10, nr 3 (38).
18.Terzi N., The impact of e-commerce on international trade and employment, „Procedia – Social and Behavioral Sciences” 2011, Vol. 24.
19.Wybrane wskaźniki makroekonomiczne, GUS, http://stat.gov.pl/wskazniki-makroekonomiczne.
20.Znaczenie handlu w gospodarce narodowej. Wybrane aspekty, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, www.pohid.pl/pdf/Znaczenie%20handlu%20w%20gospodarce%20narodowej.pdf.
21.Źródła konkurencyjności przedsiębiorstw handlowych w gospodarce opartej na wiedzy, red. G. Śmigielska, Difin, Warszawa 2013.