Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

Currently: Marketing i Zarządzanie

ISSN: 1509-0507     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/pzfm.2015.41/2-20
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / ZN 875 PZFiM nr 41 t. 2
Możliwe obszary współpracy podmiotów sektora TSL z organizacjami pozarządowymi w ramach poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
(Possible Areas of the Cooperation of Entities of the TSL Sector with Non-Governmental Organizations in Frames of the Improvement in the Safety of the Road Traffic in Poland)

Authors: Teresa Gądek-Hawlena
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Keywords: road accidents transport improvement in the safety of the road traffic non-governmental organizations TSL sector cooperation
Data publikacji całości:2015
Page range:12 (241-252)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Undertaking cooperation by entities operating in various domains of the social/economic life should give benefits both to the businesses and the whole society. The example of such cooperation bringing multiple benefits are the common actions of the non-governmental organisations and enterprises of the TSL (Transport-Shipping-Logistics) sector for improvement of the road traffic safety. In the paper, the similarities and differences between transportation enterprises and the non-governmental organisations have been indicated, the share of truck drivers in road accidents have been defined together with the costs borne in connection with road accidents, and their share in GNP (gross national product) and, next, the action domains have been presented for non-governmental organisations and private sector enterprises aimed toward BRD (road traffic safety). The last element depicted in the paper is an attempt to present the feasible common actions of influence upon the BRD condition.
Download file

Article file

Bibliography

1.Brémond J., Couet J.F., Salort M.M., Kompendium wiedzy o ekonomii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005.
2.Duraj J., Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2000.
3.Kotnis-Górka E., Wysocki M., Organizacje pozarządowe. Zarządzanie, kreowanie wizerunku i współpraca z mediami w III sektorze, Wyd. Onepress, Gliwice 2011.
4.Koźlak A., Ekonomika transportu. Teoria i praktyka gospodarcza, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008.
5.Medyk E., Ekonomika transportu, Wyższa Szkoła Logistyki, Poznań 2009.
6.Metoda oraz wycena kosztów wypadków i kolizji drogowych na sieci dróg w Polsce na koniec 2012, z wyodrębnieniem średnich kosztów społeczno-ekonomicznych zdarzeń drogowych na sieci TEN–T, Umowa nr TRD/15/13 z 18.07.2013 r. Praca zespołowa pod kierunkiem mg
7.Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013–2020, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Dokument przyjęty przez KRBRD 20.06.2013.
8.Schmidt J., Rozwój organizacji pozarządowych. Teoria i praktyka, Sedno Wydawnictwo Akademickie, Warszawa 2012.
9.www.kfv.at/_01.09.2014.
10.Wycena kosztów wypadków i kolizji drogowych na sieci dróg w Polsce na koniec roku 2013 z wyodrębnieniem średnich kosztów społeczno-ekonomicznych wypadków na transeuropejskiej sieci transportowej, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Warszawa, list
11.Wypadki drogowe w Polsce w 2014 roku, Komenda Główna Policji, Warszawa 2015.
12.Yaziji M., Doh J., Organizacje pozarządowe a korporacje, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2011.