Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

Currently: Marketing i Zarządzanie

ISSN: 1509-0507     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/pzfm.2015.41/2-16
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / ZN 875 PZFiM nr 41 t. 2
Orientacja międzynarodowa przedsiębiorstwa w kontekście strategii marketingowej na przykładzie przedsiębiorstw sektora żywnościowego z Wielkopolski
(The International Orientation of the Company in the Context of a Marketing Strategy on the Example of Food Sector Companies from Wielkopolska)

Authors: Agata Budzyńska-Biernat
Politechnika Poznańska
Keywords: international orientation marketing strategy company food sector
Data publikacji całości:2015
Page range:12 (191-202)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Observation of the market in recent decades shows that the need for internationalization of enterprises definitely grows on international arena. This is a consequence of the growing globalization of markets and competition, which force companies to seek new buyers outside of their home country. Thus, the chances of developing companies through their internationalization not only increase, but also become more diverse. Trends, such as globalization of international trade and the diversification strategy of "inputs" companies on foreign markets manifest in the emergence of various forms of internationalization of enterprises - ranging from exports to complex cooperative links and equity. The paper presents the topic of how companies orient themselves in relation to foreign markets and what types of marketing strategies accompany this phenomenon. The objective of the paper is to identify the types of international orientation of the analyzed companies. Theoretical implications are based on literature studies and their verification is conducted by empirical the studies.
Download file

Article file

Bibliography

1.Budzyńska A., Etapy umiędzynarodowienia przedsiębiorstw sektora rolno-spożywczego w wybranych powiatach województwa wielkopolskiego, „Optimum. Studia Ekonomiczne” 2013, nr 4 (64).
2.Budzyńska A., Przedsiębiorstwa sektora żywnościowego na drodze umiędzynarodowienia działalności gospodarczej, „Marketing i Rynek” 2012, nr 10.
3.Duliniec E., Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa 2012.
4.Duliniec E., Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa 2007.
5.Fonfara K, Gorynia M., Najlepszy E., Schroeder J., Strategie przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Poznań 2000.
6.Limański A., Drabik I., Marketing międzynarodowy, Difin, Warszawa, 2010.
7.Piercy N.F., Company internationalization: active and reactive exporting, „European Journal of Marketing” 1985, Vol. 15, No. 3.
8.Pierścionek Z., Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.
9.Pietrasiński P., Międzynarodowe strategie marketingowe, PWE, Warszawa 2005.
10.Pluta-Olearnik M., Marketing przedsiębiorstw usługowych w procesie internacjonalizacji, PWE, Warszawa 2012.
11.Przybylska K., Proces internacjonalizacji przedsiębiorstwa w teorii ekonomicznej, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Bochni nr 3, Bochnia 2005.
12.Rymarczyk J., Biznes międzynarodowy, PWE, Warszawa, 2012.
13.Rymarczyk J., Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2004.
14.Strzyżewska M., Marketing na rynkach zagranicznych, w: Biznes międzynarodowy. Od internacjonalizacji do globalizacji, red. M.K. Nowakowski, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa 2005.