Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2016.46-08
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 5 (46) 2016
Trust in effective relationship management on the procurement market

Authors: Arkadiusz Stajszczak
Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie, Katedra Marketingu

Bożena Wujec
Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie, Centrum Coachingu

Iwona Ksiądzyna
Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie, Centrum Coachingu
Keywords: trust business relations experience with the product business needs emotional needs
Data publikacji całości:2016
Page range:9 (77-85)
Klasyfikacja JEL: L14
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of this article is to present the results of research concerning farmers’ trust in the manufacturers of crop protection chemicals. The authors examined farmers’ level of trust in the three groups of manufacturing companies: innovative companies, generic companies, and hybrid companies. The results show that the highest level of trust in the crop protection chemicals market is ascribed to the innovative companies. This high level of confidence is influenced, above all, by previous positive experience of the farmers with the product or manufacturer, the scale of the marketing activities of such companies, the number of their products available on the market, and the on-site customer support regarding decision making during shopping.
Download file

Article file

Bibliography

1.Antonides, G., Van Raaij, W.F. (2003). Zachowanie konsumenta. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
2.Blomqvist, K., Staehle, P. (2004). Trust in technology partnerships. In: M.L. Houtari, I. Livonen (eds.) Trust in knowledge management and systems in organizations. Hershey, PA: Idea Group Pub.
3.Buttle, F., Maklan, S. (2015). Customer relationship management: concepts and technologies. London & New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
4.Forlicz, S. (2001). Niedoskonała wiedza podmiotów rynkowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
5.Grudzewski, W.M., Hejduk, I.K., Sankowska, A., Wańtuchowicz, M. (2009). Zarządzanie zaufaniem w przedsiębiorstwie, koncepcja, narzędzia, zastosowania. Kraków: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
6.Luhmann, N. (1979). Trust and power. Chichester: John Wiley.
7.Sako, M., Helper, S. (1998). Determinants of trust in supplier relations: Evidence from the automotive industry in Japan and the United States. Journal of Economic Behavior and Organization, 34 (3).
8.Stajszczak, A. (2011a). Innowacyjność produktów a satysfakcja klientów. In: K. Świerszcz, J. Śliwa (eds.), Innowacje przedsiębiorstw a satysfakcja klientów w teorii i praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Społecznej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi.
9.Stajszczak, A. (2011b). Zachowania nabywcze a komunikacja marketingowa na rynku środków ochrony roślin. In: B. Pilarczyk (ed.), Komunikacja marketingowa, strategie i instrumenty. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 208, 472‒481.
10.Stajszczak, A. (2012). Innowacje czy imitacje? Oryginały czy generyki? Zachowania nabywcze rolników na rynku środków ochrony roślin. Handel Wewnętrzny, 1.
11.Stajszczak, A. (2015). Znaczenie ceny jako punktu odniesienia w kształtowaniu preferencji nabywczych. Handel Wewnętrzny, 1 (354), 252‒260.
12.Sztompka, P. (2007). Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak.
13.Tarabasz, A. (2007). Komunikacja jako kluczowy instrument budowania relacji. In: O. Witczak (ed.) Budowanie związków z klientami na rynku business to business. Warszawa: Wydawnictwa fachowe CeDeWu.pl.
14.Wanat, T.M. (2010). Atrybuty produktu a konstruowanie preferencji przez nabywców. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.