Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

Currently: Marketing i Zarządzanie

ISSN: 1509-0507     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/pzfm.2015.41/1-22
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / ZN 875 PZFiM nr 41 t. 1
Marketing a społeczna odpowiedzialność biznesu – sprzeczne idee?
(Marketing and Corporate Social Responsibility – Contradictory Ideas?)

Authors: Anna Drapińska
Politechnika Gdańska
Keywords: CSR sustainable development corporate social responsibility
Data publikacji całości:2015
Page range:12 (277-288)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Marketing is perceived negatively as a concept of creating the new needs and persuading customers to increase the consumption caused that marketing may be seen in conflict with the idea of sustainable development and corporate social responsibility. The paper presents the discussion whether this is true and the use of marketing activities is incompatible with the objectives of sustainable development. It was found that the social responsibility performance of enterprises is compatible with simultaneous taking of marketing, and marketing is consistent with the concept of CSR. It emphasized that the role of marketing is to act in the interests of businesses, for the good of the customer and society. We can conclude that these concepts have many of common areas and can be implemented at the same time complementing each other.
Download file

Article file

Bibliography

1.Andreasen A. R., Social marketing in the 21 century, Sage Publications, London 2006.
2.Brzustewicz P., Rola współpracy z interesariuszami w realizacji koncepcji marketingu zrównoważonego, „Marketing i Rynek” 2014, nr 8.
3.Janeczek U., Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu a marketing relacji, w: Zarządzanie relacjami w biznesie. Współczesne wyzwania, red. M. Mitręga, Studia Ekonomiczne – Zeszyty Naukowe nr 182, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice 2014.
4.Kotler Ph. Zaltman G., Social marketing. an approach to planned social change, „Journal of Marketing” 1971, Vol. 35, No. 3.
5.Kotler Ph., Armstrong G., Saunders J., Wong V., Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa 2002.
6.Kotler Ph., Kartajaya H., Setiawan I., Marketing 3.0, MT Biznes, Warszawa 2010.
7.Kotler Ph., Keller K.L., Marketing, Rebis, Poznań 2012.
8.Maryniak A., Marketing zrównoważony w kontekście CSR, „Marketing i Rynek” 2014, nr 8.
9.Popowska M., CSR a zarządzanie wiekiem w przedsiębiorstwie, „Przedsiębiorstwo we współczesnej gospodarce – teoria i praktyka” nr 3, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2012.
10.Rudawska E., Marketing zrównoważony – nowe oblicze kapitalizmu, „Ekonomia – Economics” nr 3 (24), Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2013.
11.Seliga R., Rola marketingu społecznego w koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 2012, nr 260.
12.Zielińska A., Zachowania konsumentów wobec społecznie odpowiedzialnych i nieodpowiedzialnych działań przedsiębiorstwa, „Marketing i Rynek” 2014, nr 11.