Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

Currently: Marketing i Zarządzanie

ISSN: 1509-0507     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/pzfm.2015.41/1-16
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / ZN 875 PZFiM nr 41 t. 1
Analiza świadomości marek „produktów krajów karpackich” – wyniki badań bezpośrednich
(The Awareness Analysis of “the Carpathian Countries Products” Brands – the Direct Research Results)

Authors: Elżbieta Wolanin-Jarosz
Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna w Jarosławiu
Keywords: brand awareness Carpathian regional products brand euroregion
Data publikacji całości:2015
Page range:12 (199-210)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The paper presents the results of the empirical research. Their aim was to define the degree of awareness of the leading brands of “the products of Carpathian countries”. The fundamental research material has been obtained thanks to direct interviews done in five cities of the Carpathian Euroregion: Rzeszów (Poland), Iwano-Franowsk (Ukraine), Debrecen (Hungary), Kosice (Slovakia), Oradea (Romania), on a sample of 2000 respondents (adult inhabitants). The interview questionnaire, elaborated by the author of the paper, has been used as a research instrument. The research period was the year 2012. The data analyses indicate, that the leading brands of “the Carpathian countries products” characterize by the average level of recognisability among the respondents of the five researched nationalities. Polish vodka “Wyborowa”, Slovakian beer “Zlaty Bazant”, Hungarian wine “Tokaj”, Ukrainian vodka “Nemiroff” and Romanian car brand “Dacia” can be included to the most popular, showed by the consumers, brands.
Download file

Article file

Bibliography

1.Altkorn J., Strategia marki, PWE, Warszawa 1999.
2.Bazarnik J., Grabiński T., Kącik E., Mynarski S., Sagan A., Badania marketingowe. Metody i oprogramowanie komputerowe, Canadian Consortium of Management Schools–Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Warszawa–Kraków 1992.
3.Dębski M., Kreowanie silnej marki, PWE, Warszawa 2009.
4.Kall J., Silna marka, PWE, Warszawa 2001.
5.Kędzior Z., Konsument na rynku. Postawy wobec produktów, Centrum Badań i Ekspertyz Akademii Ekonomicznej, Katowice 2003.
6.Kotler Ph., Amstrong G., Saunders J., Wong W., Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa 2002.
7.Stawecki Ł., Zarządzanie marką oraz jej architekturą na przykładzie marki Porsche, „Marketing i Rynek” 2015, nr 4.
8.Urbanek G., Wykorzystanie marki w sektorze dostaw energii, „Marketing i Rynek” 2010, nr 10.
9.Urbanek G., Zarządzanie marką, PWE, Warszawa 2002.