Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

Currently: Marketing i Zarządzanie

ISSN: 1509-0507     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/pzfm.2015.41/1-15
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / ZN 875 PZFiM nr 41 t. 1
Kreowanie wartości dla interesariuszy organizatorów imprez masowych – ujęcie modelowe
(Creating a Value for Mass Event Organisers’ Stakeholders – Model Approach)

Authors: Zygmunt Waśkowski
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Keywords: creating a value stakeholders mass event organisers model approaches
Data publikacji całości:2015
Page range:12 (187-198)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The organisation of mass events requires consideration of the needs and expectations of many groups of stakeholders, which can be directly or indirectly engaged in its course. Each one of them expects to gain as many as possible benefits for themselves, which influence the final value of an event. In this situation it is an important task for the mass event organiser to create value not only for the buyers but also for, identified beforehand, groups of stakeholders. This problem is even bigger, as not all expectations of those interested can be met. This is why it is worth to treat it comprehensively, which will allow to optimise the, seen differently, value. The paper presents a model describing the relationships between a mass event organiser and their stakeholders.
Download file

Article file

Bibliography

1.Covell D. et al., Managing sports organizations. Responsibility for performance, Elsevier, Burlington 2007.
2.Fatuła D., Determinanty wartości klienta. Wybrane aspekty, w: Zarządzanie wartością klienta. Pomiar i strategie, red. B. Dobiegała-Korona, T. Doligalski, Wyd. Poltext, Warszawa 2010.
3.Greenwell T.C., Danzey-Bussell L.A., Shonk D.J., Managing sport events, Human Kinetics, Champaign 2014.
4.Hyatt C., Facilitating quality in event management, w: Sport, recreation and tourism event management. Theoretical and practical dimensions, red. C. Mallen, L.J. Adams, Elsevier, Burlington 2008.
5.Kotler Ph., Lee N., Marketing w sektorze publicznym, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa2008.
6.Lozano Platonoff A., Sysko-Romańczuk S., Wartość dodana w zarządzaniu – próba zdefiniowania i operacjonalizacji pojęcia, „Przegląd Organizacji” 2004, nr 9.
7.Mallen C., Adams L.J., Traditional and niche events in sport, recreation and tourism, w: Event management in sport, recreation and tourism, red. C. Mallen, L.J. Adams, Routledge, Oxfordshire 2013.
8.Marcinkowska M., Tworzenie wartości przedsiębiorstwa dla interesariuszy, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 639, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 37, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2011.
9.Mendelow’s matrix, http://kfknowledgebank.kaplan.co.uk/KFKB/Wiki%20Pages/Mendelow's%20matrix.aspx.
10.Sargeant A., Marketing w organizacjach non-profit, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
11.Ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych z 20 marca 2009 r., DzU z 2009, nr 62, poz. 504.
12.Wakefield K.L., Team sports marketing, Elsevier, Burlington 2007.
13.Walters G., Stakeholder management and sport facilities: a case study of the Emirates stadium, Amsterdam 2009.
14.Walters G., Trenberth L., Tacon R., Good governance in sport: a survey of UK National governing bodies of sport, Birkbeck Sport Business Centre, London 2010.
15.Waśkowski Z., Uwarunkowania i sposoby wdrażania orientacji marketingowej w klubach sportowych, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Poznań 2007.
16.Waśkowski Z., Zastosowanie marketingu przez organizatorów imprez biegowych, w: Marketing imprez biegowych, red. Z. Waśkowski, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań 2014.
17.Watt D. C., Sports management and administration, Routledge, Londyn 2003.