Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2016.43-18
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 2 (43) 2016
Wpływ grupy zakupowej na konkurencyjność przedsiębiorstw
(Influence of Purchasing Group on Competitiveness of Enterprise)

Authors: Grzegorz Zimon
Politechnika Rzeszowska, Wydział Zarządzania
Keywords: purchasing group competitiveness strategy
Data publikacji całości:2016
Page range:11 (219-229)
Klasyfikacja JEL: G32 M10 M13
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In the article it was presented how functioning within a purchasing group influences on building competitive advantage. The article contains the definitions of the purchasing group, its advantages and drawbacks and rules of operation. A division of purchasing groups was presented. In the article 13 companies operating in the purchasing group in the years 2011-2013 were presented. On their example there were shown the benefits that companies gain by acting in such organizations. There were presented the areas of activity in which the units forming trade purchasing groups gain the most.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bogdanienko, J. (red.). (2010). Organizacja i zarządzanie w zarysie. Warszawa: WWZ.
2.Jolibiert, A., Muhlbacher, H., Flores, L., Dubois, P.L. (2012). Marketing mamagament. A value-creation process. New York: Palgrave Macmillan.
3.Porter, M. (2001). Porter o konkurencji, Warszawa: PWE.
4.Prakasht, S. (2009). Group purchasing organization – Undisclosed scandal in the U.S healthcare industry. New York: Palgrave Macmillian.
5.Szczęsny, W. (red). (2007). Finanse firmy. Jak zarządzać kapitałem. Warszawa: C.H. Beck.
6.Zimon, G. (2014). Zarządzanie aktywami trwałymi w przedsiębiorstwach handlowych tworzących grupy zakupowe. W: G. Zimon, H. Chłodnicka, G. Zimon (red.), Predykcja upadłości przedsiębiorstw (99–118). Rzeszów: Steiner.
7.Zimon, G. (2015). Wpływ grupy marketingowo-zakupowej na sytuacje i wyniki finansowe przedsiębiorstw.W: Z. Luty, M. Chmielowiec-Lewczuk (red.), Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 390, Rachunkowość, polityka makroekonomiczna, globalizacja (284–290). Wrocław: Wydawnictwo UE we Wrocławiu.
8.Zimon, G. (2014a). Kapitał obrotowy brutto w przedsiębiorstwach handlowych tworzących grupy zakupowe, W: I.D. Czechowskiej, R. Pastusiaka (red.). Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oconomica 2 (300), 319–327.
9.Zimon, G. (2013). Płynność finansowa w przedsiębiorstwach tworzących grupy zakupowe. W: A. Kopiński, P. Kowalik (red.), Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 321. Zarządzanie finansami firm-teoria i praktyka (68–81). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.