Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2016.45-26
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 4 (45) 2016
Merchandising w handlu detalicznym
(Merchandising in the Retail Trade)

Authors: Włodzimierz Deluga
Politechnika Koszalińska, Wydział Nauk Ekonomicznych
Keywords: visualization retailer customer product promotion merchandising
Data publikacji całości:2016
Page range:13 (287-299)
Klasyfikacja JEL: M31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

During the last twenty years, there has been an intensive development of the network of discount stores and hypermarkets in Poland. This was due to the higher sensitivity of customers to prices of goods. Increasingly wider scale of activity among commercial networks and high turnover allowed the negotiation of very low prices from suppliers. Saturation of large stores has forced the searching for various forms and method of competition between commercial networks. Merchandising became a technique, which has a significant impact on purchasing decisions made by customers in the retail market. Merchandising constitutes a non-price form of competition. In order to illustrate this problem, the author took advantage of the results of the survey on the impact of merchandising on purchasing decisions of customers.
Download file

Article file

Bibliography

1.Borusiak, B. (2006). Merchandising. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
2.Chwałek, J. (1992). Innowacje w handlu. Warszawa: PWE.
3.Chwałek, J. (1995). Nowoczesny sklep. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
4.Czubała, A. (red.). (2012). Podstawy marketingu. Warszawa: PWE.
5.Diamond, J., Diamond, E. (2007). Merchandising – magnetyzm przestrzeni handlowej. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
6.Fisiak, J. (2004). Słownik współczesny angielsko-polski, polsko-angielski. Warszawa: Wydawnictwo Longman.
7.Foxall, G.R., Goldsmith, R.E. (1998). Psychologia konsumenta dla menedżera marketingu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
8.Kopaliński, W. (1985). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warszawa: Wiedza Powszechna.
9.Marketbeat. Polish real estate market report (2015). Pobrano z: www.cushmanwakefield.pl/pl-pl/research-and-insight/2015/marketbeat-spring-2015/ (6.05.2016).
10.Otto, P., Kwiatkowska, M. (10.03.2015). Hipermarkety już nie rosną w Polsce. Podgryzają je dyskonty. Pobrano z: http://gospodarka.dziennik.pl/news/artykuly/484912,hipermarkety-nie-rosna-w-polscepodgryzaja-je-dyskonty.html (6.05.2016).
11.Przyszłość handlu detalicznego w Polsce należy do średnich powierzchni (4.11.2013). Pobrano z: http://franczyzawpolsce.pl/trendy-franczyzy/4484-przyszlosc-handlu-detalicznego-wpolsce-nalezy-do-srednich-powierzchni (6.05.2016).
12.Sullivan, M., Adcock, D. (2003). Marketing w handlu detalicznym. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
13.Sztucki, T. (1997). Promocja. Sztuka pozyskiwania nabywców. Warszawa: Agencja Wydawnicza Placet.
14.Underhill, P. (2001). Dlaczego kupujemy. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.