Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2016.45-14
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 4 (45) 2016
ICT jako narzędzie ułatwiające komunikację organizatorów transportu publicznego z otoczeniem
(ICT as a Tool Facilitating Communication between Operators of Public Transportation and their Environment)

Authors: Joanna Kos-Łabędowicz
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Wydział Ekonomii
Keywords: public transport social media ICT urban transport public transport operators communication
Data publikacji całości:2016
Page range:11 (159-169)
Klasyfikacja JEL: O18
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Widespread application of internet and ICT, along with steadily increasing number of their potential applications, change the modern economy to a great degree, influencing entities on all levels and in all areas. This concerns the area of public transportation operators and their environment - especially passengers. The objective of the article is to present a review of modern ICT ‒ based solutions used by public transportation operators to communicate with their environment. The research was performed based on five Polish public transportation operators chosen on the basis of the size of their cities of operation.
Download file

Article file

Bibliography

1.Biniasz, D. (2012). Obsługa klienta i jej wpływ na efektywność funkcjonowania organizacji. Zarządzanie i Finanse, 1 (1), 471‒480.
2.Chandurkar, S., Mugade, S., Sinha, S., Misal, M., Borekar, P. (2013). Implementation of real time bus minitoring and passenger information system. International Journal of Scientific and Research Publications, 3 (5).
3.Chheda, G., Gajra, N., Chhaya, M., Deshpande, J., Gharge, S. (2012). Real time bus monitoring and passenger information system. International Journal of Soft Computing and Engineering, 1 (6).
4.Cisco Visual Networking Index: Global Mobile Data Traffic Forecast Update, 2015–2020 White Paper (1.02.2016). Pobrano z: www.cisco.com/c/en/us/solutions/collateral/service-provider/visual-networking-index-vni/mobile-white-paper-c11-520862.html.
5.Dijk, J. van (2010). Społeczne aspekty nowych mediów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
6.Efthymiou, D., Antoniou, C. (2012). Use of social media for transport data collection. Procedia ‒ Social and Behavioral Sciences, 48, 775‒785.
7.Gal-Tzur, A., Grant-Muller, S., Kuflik, T., Minkov, E., Nocera, S., Shoor, I. (2014). The potential of social media in delivering transport policy goals. Transport Policy, 32, 115‒123.
8.Gal-Tzur, A., Grant-Muller, S., Minkov, E., Nocera, S. (2014). The impact of social media usage on transport policy: issues, challenges and recommendations. Procedia ‒ Social and Behavioral Sciences, 111, 937‒946.
9.Jakdojade Mobilne, m.jakdojade.pl.
10.Kos-Łabędowicz, J., Talar, S. (2015). Unia Europejska wobec wyzwań rewolucji internetowej. Przegląd Zachodni, 1 (354), 237‒249.
11.Lübeck R., Wittmann M., Battistella L. (2012). Electronic ticketing system as a process of innovation. Journal of Technology Management & Innovation, 7 (1), 17‒30.
12.Lubieniecka-Kocoń, K., Kos, B., Kosobucki, Ł., Urbanek, A. (2013). Modern tools of passenger public transport integration. Activities of Transport Telematics, 395, 81–88.
13.Miasta największe pod względem liczby ludności ‒ stan na dzień 31.12.2014 r. (2014). GUS. Pobrano z: http://stat.gov.pl/statystyka-regionalna/rankingi-statystyczne/miasta-najwieksze-pod-wzgledem-liczby-ludnosci/.
14.Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Łódź Spółka z o.o. (MPK ‒ Łódź), www.mpk.lodz.pl/.
15.Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Wrocław Spółka z o.o. (MPK ‒ Wrocław), http://mpk.wroc.pl/.
16.Mobile MPK, www.mmpk.info.
17.Molecki, B. (2011). Przystankowe tablice dynamicznej informacji pasażerskiej. Transport Miejski i Regionalny, 7/8, 38‒44.
18.Park, D., Kim, H. (2015). SBISurban ‒ Secure Urban Bus Information System based on Smart Devices. International Journal of Security and its Applications, 9 (1), 205‒220.
19.Rojowski, R., Gancarz, T. (2009). System dynamicznej informacji pasażerskiej. Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, 10 (4), 24‒31.
20.Transportation Research Board (TRB) (2012). Uses of Social Media in Public Transportation, TRB’s Transit Cooperative Research Program (TCRP) Synthesis 99, Washington, DC: National Academy of Sciences.
21.Zarząd Dróg i Transportu Łódź (ZDiT ‒ Łódź), http://zdit.uml.lodz.pl/pl/strona/Strona_glowna/24.
22.Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie (ZIKiT ‒ Kraków), http://zikit.krakow.pl/
23.Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu (ZTM ‒ Poznań), www.ztm.poznan.pl/.
24.Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie (ZTM ‒ Warszawa), www.ztm.waw.pl/?l=1.