Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2016.45-12
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 4 (45) 2016
Komunikacja marketingowa w organizacjach non profit jako dialog z otoczeniem
(Marketing Communication in Non-Profit Organizations as a Dialogue with the Environment)

Authors: Anna Dąbrowska
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Kolegium Zarządzania i Finansów

Mirosława Janoś-Kresło
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Kolegium Zarządzania i Finansów
Keywords: promotion internet dialogue with the environment non-profit organizations marketing communication
Data publikacji całości:2016
Page range:9 (137-145)
Klasyfikacja JEL: D22 L31 M31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Communication plays an important role in marketing strategies of both companies and institutions or organizations. The aim of the article is to show that non-profit organizations recognize the importance of marketing communications and they apply different marketing tools as part of their operations. Here, particular attention should be paid to the use of the Internet in this regard. Maintaining a dialogue with the environment means that the organization’s activity does not go unnoticed; what is more, it can bring tangible benefits. The article analyses relevant literature, statistical materials of different organizations as well as the findings of the authors’ own research. The survey shows that the websites of organizations have been used as the means of collecting, transferring and exchanging information.
Download file

Article file

Bibliography

1.Dąbrowska, A., Janoś-Kresło, M. (2010). Organizacje non profit na rynku usług. Warszawa: SGH (maszynopis).
2.Carboni, J.L., Maxwell, S.P. (2015). Effective social media engagement for nonprofits: What matters? Journal of Public and Nonprofit Affairs, 1 (1). Pobrano z: http://www.jpna.org/index.php/jpna/article/view/29/6 (20.05.2016).
3.Dejnaka, A. (2013). Facebook jako obszar akcji społecznych firm i organizacji non-profit. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, 1 (33), 95‒111.
4.Dziwulski J.(2015). Wykorzystanie narzędzi promocyjnych w zarządzaniu organizacjami non profit. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 867, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 40, 111‒122.
5.Iwankiewicz-Rak, B. (2010). Szczególne cechy marketingu organizacji społecznych. W: Sz. Figiel (red.), Marketing w realiach współczesnego rynku. Strategie i działania marketingowe. Warszawa: PWE.
6.Janoś-Kresło, M. (2013). Organizacje pozarządowe na rynku usług społecznych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
7.Jegers, M. (2008). Managerial economics of non-profit organizations. London‒New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
8.Kondycja sektora organizacji pozarządowych w Polsce 2015. Raport z badań (2016). Warszawa: Stowarzyszenie Klon/Jawor. Pobrano z: http://www.nck.pl/media/attachments/318004/Raport_Klon_Kondycja_2015.pdf.
9.Kowalczyk, D. (2012). Najlepsze praktyki polskich organizacji pozarządowych (NGO) na Facebooku. Pobrano z: http://www.damiankowalczyk.pl/2012/12/najlepsze-praktyki-polskich-ngo-na.html#.V8wx4K1Tb-E.
10.Łukasiuk, M. (2014). PR NGOsów. Komunikacja strategiczna organizacji pozarządowych. Warszawa. Pobrano z: http://www.isns.uw.edu.pl/pliki/wydawnictwa/magdalena-lukasiuk-pr-ngosow-komunikacja-strategiczna-organizacji-pozarzadowych.pdf.
11.Sargeant, A. (2004). Marketing w organizacjach non profit. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
12.The 2016 nonprofit communications trends report (2016). Pobrano z: http://www.nonprofitmarketingguide.com/blog/2016/01/05/the-2016-nonprofit-communications-trends-report-infographic/.
13.Wiktor, J. (2013). Komunikacja marketingowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
14.Wilson, A., Zeithaml, V.A., Bitner, M.J., Gremler, D.D. (2012). Services marketing. Integrating customer focus across the firm. New York: McGraw-Hill Education.
15.www.klon.org.pl.