Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2016.44-40
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 3 (44) 2016
Współczesny menedżer w opinii pracowników organizacji
(The Modern Manager in the Opinion of the Organization’s Employees)

Authors: Agnieszka Rybowska
Akademia Morska w Gdyni, Wydział Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa
Keywords: manager internal client shaping relationships employee
Data publikacji całości:2016
Page range:10 (437-446)
Klasyfikacja JEL: D22
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

An important role in the functioning of an enterprise and in the development of good relations with customers and employees is played by managers. They represent a kind of link merging various organizational units and groups of employees. Therefore, they bear a great responsibility for the smooth functioning of the company and for existing relationships. The objective of the study is to show how managers’ actions are perceived by their employees. It has been shown that employees feel best at work, where managers represent a consultative and democratic management style.
Download file

Article file

Bibliography

1.Drucker, P.F. (2003). Menedżer skuteczny. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.
2.Griffin, R.W. (2000). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3.Jasińska, M. (2009). Styl kierowania jako istotny element kształtowania zachowań w procesie zmian w organizacji. Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie, 83, 69‒85.
4.Jemielniak, D., Latusek, D. (2005). Zarządzanie – teoria i praktyka od podstaw. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego.
5.Kieżun, W. (1997). Sprawne zarządzanie organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej.
6.Knecht, Z. (2000). Menedżer w dobie transformacji. Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania „Edukacja”.
7.Kożusznik, B. (2011). Zachowania człowieka w organizacji. Warszawa: PWE.
8.Lewin, K., Lippitt, R., White, R.K. (1939). Patterns of aggressive behavior in experimentally created „social climates”. The Journal of Social Psychology, 10 (2), 269‒299.
9.Mroziewski, M. (2005). Style kierowania i zarządzania. Wybrane koncepcje. Warszawa: Difin.
10.Rachwał, M.M., Rachwał, T. (2006). Wartości moralne podstawą prawdziwego sukcesu menedżera. Przedsiębiorczość – Edukacja, 2, 193‒198.
11.Reddin, W.J. (1970). Managerial effectiveness. New York: McGraw-Hill.
12.Słownik języka polskiego (15.05.2016). Pobrano z: http://sjp.pwn.pl/sjp/menedzer;2567492.html.
13.Stabryła, A. (1997). Podstawy zarządzania firmą. Kraków: Wydawnictwo Antykwa.
14.Stolarska, M. (1998). Inżynier menedżer. Zawód, system kształcenia, kariera zawodowa. Zeszyt Naukowy Politechniki Łódzkiej, Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.
15.Walkowiak, R. (2003). Uwarunkowania osobowościowe skutecznego menedżera. W: E. Bojar (red.), Menedżer XXI wieku. Ile wiedzy, ile umiejętności? Lublin: Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej.
16.Witkowski, S.A., Mesjasz, J., (2003). Blaski i cienie sukcesu zawodowego w ocenie adeptów – głos w dyskusji nad kształtowaniem kompetencji. W: E. Bojar (red.), Menedżer XXI wieku. Ile wiedzy, ile umiejętności? Lublin: Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej.
17.Żukowski, P. (2008). Profesjonalna sylwetka współczesnego menedżera. Problemy Profesjologii, 1, 25‒40.