Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2016.44-35
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 3 (44) 2016
Relacyjny wymiar marketingu wewnętrznego w kontekście zmian otoczenia ‒ podejście konceptualne
(Relationship Dimension of Internal Marketing in the Context of Business Environment Changes ‒ Conceptual Approach)

Authors: E. Jadwiga Biesaga-Słomczewska
Uniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania

Krystyna Iwińska-Knop
Uniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania
Keywords: internal marketing relationship marketing human resources management partnership
Data publikacji całości:2016
Page range:10 (383-392)
Klasyfikacja JEL: M12 M31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Turbulent business environment and challenges resulting thereof, force organisations to redefine current resource management and their role in the establishment of market positions. Particular attention needs to be placed on human resources and capabilities to manage inter-company relations.  The article considers human resource management through a lens of internal marketing and points out to internal partnerships as instruments of creating quality. Elaborations are based on literature studies, secondary sources and own reflections of the authors
Download file

Article file

Bibliography

1.Baruk, A.I. (2013). Relacje wewnątrzorganizacyjne w opiniach pracowników. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica, 282, 33‒42.
2.Birski, A. (2008). Innowacyjność, jakość, przedsiębiorczość ‒ szansą konkurencyjności. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
3.Ballantyne, D. (2000). The strengths and weaknesses of internal marketing. W: R.J. Varey, B.R. Lewis (red.), Internal marketing: Directions for Management (s. 43‒60). London: Routledge.
4.Czerska, M., Gableta, M. (2011). Przedmowa. W: M. Czerska, M. Gableta (red.), Przełomy w zarządzaniu. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Toruń: Wydawnictwo Dom Organizatora.
5.Diasz, L.Z. (26.01.2016) Internal marketing planning. Pobrano z: https://www.linkedin.com/pulse/20140607052331-81256760-internal-marketing-planning-by-lewie-diasz.
6.Escher, I. (2007). Postawa lojalności pracownika względem organizacji ‒ jak definiować, jak badać i jak kształtować? W: S. Makarski (red.), Marketingowe mechanizmy kształtowania lojalności. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
7.Kay, J. (1996). Podstawy sukcesu firmy. Warszawa: PWE.
8.Kotler, Ph. (2003). Marketing Management. New Yersey: Pearson education, Upper Saddle River.
9.Koźmiński, A. (2008). Zarządzanie w warunkach niepewności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
10.Krupski, R., Niemczyk, J., Stańczyk-Hugiet, E. (2009). Koncepcje strategii organizacji. Warszawa: PWE.
11.Lachiewicz, S. (2016). Rola otoczenia instytucjonalnego w rozwoju przedsiębiorczości technologicznej. Przegląd Organizacji, 2, 16‒21.
12.Miroński, J. (2002). Brakujące ogniwo czyli kształtowanie promarketingowych postaw i zachowań pracowników ‒ koncepcja i założenia badawcze. W: L. Żabiński, K. Śliwińska (red.), Marketing, koncepcje, badania, zarządzanie. Warszawa: PWE.
13.Perenc, J., Hołub-Iwan, J. (2008). Wpływ aplikacji marketingu wewnętrznego na satysfakcję klientów przedsiębiorstwa ‒ na przykładzie banku Pekao SA. W: G. Sobczyk (red.), Współczesny marketing. Strategie. Warszawa: PWE.
14.Reardon, K.K., Enis, B. (1990), Establishing a companywide customer orientation trough peruasive internal marketing. Management Communication Quarterly, 3 (3), 376‒387.
15.Sinčić, D., Pološki Vokić, N. (2007). Integrating internal communications, human resource mana-gement and marketing concepts into the new internal marketing philosophy. Zagreb: FEB Working Paper. Pobrano z: http://web.efzg.hr/repec/pdf/Clanak%2007-12.pdf (7.04.2016).
16.Stalk, G., Evans, P., Shulman, L.E. (1992). Competing on capabilities: the New rules of corporate strategy. Harvard Business Review, 1 (70), 57‒68.
17.Stańczyk-Hugiet, E., Piórkowska, K., Stańczyk, S. (2016). Ewolucyjny nurt w naukach o zarządzaniu. Stan wiedzy. Przegląd Organizacji, 2, 9.
18.Stoetzer, U. (2010). Interpersonal relationships at work. Stockholm: Karolinska Institutet.
19.Varey, R.J. (2001). Internal marketing communication. Marketing communications. Abington: Taylor & Francis Ltd.
20.Woźniak, J. (2012). Współczesne systemy motywacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
21.Zakrzewska-Bielawska, A. (2014). Strategia kompetycji w praktyce firm high-tech. W: A. Zakrzewska-Bielawska (red.), Koopetycja w rozwoju przedsiębiorstw high-tech. Determinanty i dynamika. Warszawa: Wydawnictwo Placet.