Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2016.44-21
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 3 (44) 2016
Strategia marketingowa przedsiębiorstwa a identyfikacja kluczowych czynników jego sukcesu
(The Company Marketing Strategy vs their Crucial Success Factors)

Authors: Mirosława Pluta-Olearnik
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wydział Nauk Ekonomicznych

Magdalena Murzyn
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wydział Nauk Ekonomicznych
Keywords: marketing strategy marketing management success company crucial success factors
Data publikacji całości:2016
Page range:10 (235-244)
Klasyfikacja JEL: M20 M30 M31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The desire to succeed is the driving force behind enterprises operating in the market. The article considers the role of marketing strategies in the context of achieving the success of the company. Relating to attempts presented in the literature on the subject of understanding the success and its factors, authors seek the answer to a question, whether a marketing strategy is perceived as crucial success factor of the contemporary enterprise. The article has a review character and uses the method of critical analysis of current achievements in this research field. The objective of the article is to identify the area of research on marketing strategy as one of the key success factors of the contemporary organization.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bal-Woźniak, T. (2012). Innowacyjność w ujęciu podmiotowym. Uwarunkowania instytucjonalne. Warszawa: PWE.
2.Bieniok, H., Gruszczyńska-Malec, G. (1996). Rola analizy strategicznej w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Organizacja i Kierowanie, 2, 83‒89.
3.Boguszewicz-Kreft, M., Złotowska, G. (2009). Niematerialne czynniki sukcesu przedsiębiorstw usługowych. Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, 4, 117‒130.
4.Donaldson, T., Preston, L.E. (1995). The stakeholder theory of the corporation: concepts, evidence, and implications. The Academy of Management Review, 20 (1), 65‒91.
5.Drucker, P. (2000). Zarządzanie w XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Muza.
6.Gierszewska, G., Romanowska, M. (2003). Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Warszawa: PWE.
7.Kaplan, R.S., Norton, D.P. (2011). Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
8.Kasul, R.A., Motwani, J.G. (1996). A proposed model for evaluating a company’s operations profile. Industrial Management & Data Systems, 96 (8), 7‒12.
9.Kreikebaum, H. (1996). Strategiczne planowanie w przedsiębiorstwie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
10.Leidecker, J., Bruno, A. (1984). Identifying and using critical success factors. Long Range Planning, 17 (1), 23‒32.
11.Lisiński, M., (2004). Metody planowania strategicznego. Warszawa: PWE.
12.Machaczka, J. (1998). Zarządzanie rozwojem organizacji. Czynniki, modele, strategia, diagnoza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
13.Maidique, M.A. (1980). Entrepreneurs, champions and technological innovation. Sloan Management Review, 21.
14.Majewska-Opiełka, I. (2007). Sukces firmy. Gdańsk: GWP.
15.Niestrój, R. (1996). Zarządzanie marketingiem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
16.Pascal, R.T., Athos, A.G. (1981). The art of Japanese management. New York: Simon and Schuster.
17.Penc, J. (2005). Role i umiejętności menedżerskie, Sekrety sukcesu i kariery. Warszawa: Difin.
18.Penc-Pietrzak, J. (1999). Strategiczne zarządzanie marketingiem. Warszawa: PWE.
19.Piotrowski, W. (red.). (1995). Zarządzanie. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
20.Rockart, J., Bullen, C. (1981). A primer on critical success factors. Center for Information Systems Research, 69, 1220‒1281.
21.Rockart, J. (1979). Chief executives define their own information needs. Harvard Business Review, 57 (2), 81‒93.
22.Romanowska, M. (1998). Strategie rozwoju i konkurencji. Warszawa: Wydawnictwo Centrum Informacji Menedżera.
23.Stępień, B., Sulikowska-Formowicz, M. (2004). Metody pomiaru konkurencyjności przedsiębiorstwa. Gospodarka Narodowa, 5‒6, 87‒103.
24.Tichy, N.M., Devanna, M.A. (1986). The transformational leader. New York: Wiley.
25.Smid, W. (2007). Leksykon przedsiębiorcy. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
26.Strategor (2001). Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość. Warszawa: PWE.
27.Urbanowska-Sojkin, E. (2003). Zarządzanie przedsiębiorstwem. Od kryzysu do sukcesu. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
28.Urbanowska-Sojkin, E., Banaszyk, P., Witczak, H. (2004). Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem. Warszawa: PWE.
29.Wheelwright, S.C. (1981). Japan ‒ where operations really are strategic. Harvard Business Review, 59 (4), 67‒74.
30.www.sjp.pwn.pl (2016).