Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2016.44-18
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 3 (44) 2016
Cechy e-klientów istotną determinantą rozwoju branży RTV/AGD sektora e-commerce
(Features of E-Customers as an Important Determinant of the Development of E-Commerce Sector of Electronics/Appliances)

Authors: Grzegorz Szymański
Politechnika Łódzka, Wydział Organizacji i Zarządzania
Keywords: e-customer electronics/appliances sector electronic commerce
Data publikacji całości:2016
Page range:10 (197-206)
Klasyfikacja JEL: L81
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Customers in the market of electronic commerce are often characterized by homogeneous features, for example low prices and the convenience of online shopping are indicated as the most important advantages of e-commerce. However, in such a turbulent and competitive environment, more and more managers of online trading platforms should focus on actions differentiating the offer. One possibility is a precise knowledge of the behavior, habits and preferences of the target group. Selection of appropriate communication tools personalized for the demographic features of customers and sector can be more efficient operation than traditional forms of marketing. The objective of the article is indicating the differences in behavior and perceiving among customers in the e-commerce sector in relation to basic demographic features. The analysis uses data provided by Opiniac from the survey conducted with the use of online questionnaire.
Download file

Article file

Bibliography

1.Brzozowska-Woś, M. (2014). Kierunki rozwoju handlu elektronicznego. W: Przedsiębiorstwo we współczesnej gospodarce ‒ teoria i praktyka, 1, 5‒15.
2.Całka, A., Mróz-Gorgoń, B. (2014). Rola mediów społecznościowych w procesie komunikacji marketingowej – przykład marek modowych. Marketing i Rynek, 11, 123‒131.
3.E-zakupy 2015 – raport Ceneo.pl i TNS Polska (20.05.2016). Pobrano z: pressroom.ceneo.pl/komunikaty-prasowe/e-zakupy-2015-raport-ceneo-pl-i-tns-polska.
4.Gemius (2015). E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polska. Pobrano z: https://www.gemius.pl/files/reports/E-commerce-w-Polsce-2015.pdf (12.04.2016).
5.Kotler, Ph., Armstrong, G., Saunders, J., Wong, V. (2002). Marketing. Podręcznik europejski. Warszawa: PWE.
6.Majchrzyk, Ł. (23.05.2016). M-commerce w Polsce i Europie w 2015 roku. Pobrano z: mobirank.pl/2015/10/18/m-commerce-polska-europa-2015-r.
7.mShopper (12.05.2016). Polacy na zakupach mobilnych. Pobrano z: http://ecommercepolska.pl/files/3214/2493/6753/raport_mShopper_Polacynazakupachmobilnych_luty2015_nowe.pdf.
8.Omnichannel Commerce. Raport z badania poziomu wielokanałowości w wybranych branżach (2014). Pobrano z: http://raport.unitycommerce.pl/Raport_omnichannel_commerce.pdf.
9.Pomykalski, A., Blażlak, R. (2014). Współczesne tendencje zarządzania organizacjami poprzez innowacje. Studia Ekonomiczne, 183, cz. 2, 141‒150.
10.Sokol, Ph.K. (1989). EDI: The competitive edge, intertext publications. New York: McGraw-Hill Book Company.
11.Wielki, J. (2000). Elektroniczny marketing poprzez Internet. Warszawa–Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.