Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2016.44-16
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 3 (44) 2016
Internet czynnikiem dywergencji w zachowaniach turystycznych Polaków (w świetle wyników badań)
(Internet as a Divergence Factor in Tourist Behaviors of Poles (on the Basis of Survey Results))

Authors: Renata Seweryn
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Zarządzania
Keywords: internet information communication tourist behaviors
Data publikacji całości:2016
Page range:11 (177-187)
Klasyfikacja JEL: D12 E21 L83 Z33
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The purpose of the article is to answer to the question, whether and which tourist behaviors of Poles who draw the knowledge from internet are different from the behaviors of those, who do not reach to the network during searching for the tourist products. To determine those divergences (with the help of Mann-Whitney U test and Pearson c2 test) there were used the empirical data coming from the survey, conducted in 2015. The obtained results (which was preceded by the literature review on the advantages of internet as a source of information in the tourism) allow to conclude that Polish internet users, more often than others, are engaging in the tourism, are arranging the trip on their own, are travelling with friends, by their own car, they are staying in the hotels and the private lodgings as well as are enjoying the services of the restaurant and are eating the fast food.
Download file

Article file

Bibliography

1.Berbeka, J. (red.). (2016). Zmiany zachowań turystycznych Polaków i ich uwarunkowań w latach 2006‒2015. Kraków: Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
2.E-konsumenci. Consumer Journey Online (5.04.2016). Część VIII: Sport i turystyka. IAB Polska, kwiecień 2015. Pobrano z: http://iab.org.pl/badania-i-publikacje/8311-2.
3.Internauci 2015. Komunikat z badań CBOS (1.08.2016). Warszawa: CBOS. Pobrano z: www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2015/K_090_15.PDF.
4.Karciarz, M., Dutko, M. (2010). Informacja w internecie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
5.Nalazek, M. (2010). Internetowe kanały dystrybucji na rynku turystycznym. Warszawa: Difin.
6.Niemczyk, A. (2009). Internet jako nowoczesne medium na współczesnym rynku turystycznym. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 559, Ekonomiczne Problemy Usług, 42, 567–573.
7.Seweryn, R. (2011). Dywersyfikacja wykorzystania Internetu przez polskich turystów. W: C. Hales, B. Mikuła (red.), Społeczeństwo informacyjne. Gospodarka – technologie – procesy (s. 255–266). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
8.Smaga, M., Dwornik, B. (6.04.2016). Jak kupujemy wakacje on-line. W: Wakacje przez internet. Raport. Interkatywnie.com, maj 2013. Pobrano z: http://iab.org.pl/wp-content/uploads/2014/01/raport_wakacje.pdf.
9.Smul, P. (2013). Wykorzystanie internetu w sprzedaży i promocji usług turystycznych, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas, Zarządzanie, 1, 88–104.
10.Wakacyjne wyjazdy Polaków (5.04.2016). KPMG w Polsce, sierpień 2015. Pobrano z: https://www.kpmg.com/PL/pl/IssuesAndInsights/ArticlesPublications/Documents/2015/Raport-KPMG-Wakacyjne-wyjazdy-Polakow-2015.pdf.