Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2016.44-14
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 3 (44) 2016
Proekologiczne zachowania gospodarstw domowych
(Pro-environmental Behavior of Households)

Authors: Wanda Patrzałek
Uniwersytet Wrocławski, Wydział Nauk Społecznych
Keywords: ecologization of consumption deconsumption environmental behaviors
Data publikacji całości:2016
Page range:10 (157-166)
Klasyfikacja JEL: D11
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The article presents the environmental behavior of households against contemporary trends in consumption, such as greening consumption, deconsumption and sustainable development. The article analyses factors determining environmental behavior of households. Exemplification of this discussion is constituted on the nationwide household survey conducted by CBOS on selected forms of ecological behavior. In the framework of primary research lead by the author, the article discusses factors and barriers to environmentally friendly behaviors against ecological consumption habits in Wroclaw households.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bywalec, Cz. (2010). Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
2.Environmental accounte – statistics explained (5.05.2016). Pobrano z: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Environmental_accounts.
3.Lorek, E. (2009). Zmiany zachowań producentów i konsumentów na rynku w świetle wymogów zintegrowanej polityki produktowej UE. W: A. Graczyk, K. Mazurek-Łopacińska (red.), Badania rozwoju rynków produktów rolnictwa ekologicznego i żywności ekologicznej w Polsce (s. 114‒129). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
4.Patrzałek, W. (2004). Czynniki kulturowe wpływające na zachowania konsumenckie. W: W. Patrzałek (red.), Kulturowe determinanty zachowań konsumenckich (s. 26‒27). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
5.Patrzałek, W. (2013). Dekonsumpcja – racjonalny wybór czy ekonomiczny przymus? W: W. Patrzałek (red.), Forum Socjologiczne 4. Nowe trendy w konsumpcji i zmiany w komunikowaniu społecznym. Współczesne orientacje i metody badań (s. 15‒30). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
6.Global strategy on diet, physical acivity and health. Pobrano z: www.who.int/dietphysicalactivity/diet/en/ (2016).
7.Zachowania proekologiczne Polaków. Komunikat z badań BS/23/2011 (2011). Pobrano z: www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2011/K_023_11.PDF (20.04.2016).