Marketing i Zarządzanie

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu

ISSN: 2450-775X     eISSN: 2353-2874    OAI    DOI: 10.18276/miz.2016.44-13
CC BY-SA   Open Access   CEEOL

Issue archive / nr 3 (44) 2016
Zachowania ludzi starszych w procesie zakupu usługi ubezpieczeniowej
(The Behavior of Elderly People in Process of Buying an Insurance Service)

Authors: Beata Nowotarska-Romaniak
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Wydział Zarządzania

Anna Romaniak
Uniwersytet Rolniczy w Krakowie
Keywords: need behaviours of elderly people insurance service insurance awareness
Data publikacji całości:2016
Page range:10 (147-156)
Klasyfikacja JEL: M31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The insurance market is highly competitive. Insurance companies campaign for clients, adjusting a wide variety of packages for specific segments and also offering favourable conditions of insurance licences. The knowledge becomes important for insurance companies, not only in the scope of marketing practice but also in the scope of the factors that influence the customers’ behaviour on choosing insurance offers. Nowadays when the average life expectancy increases, the elderly became an even more important market for insurance companies. This article presents inferences from surveys about factors, preferences, and motives of elderly customers during their purchase of insurance.
Download file

Article file

Bibliography

1.Altkorn, J., Kramer T., (red.). (1998). Leksykon marketingu. Warszawa: PWE.
2.Kto uważa że jest biedny ‒ zróżnicowanie społeczne w ocenie własnych warunków materialnych (2012). Komunikat z badań BS/66/2012, Warszawa: CBOS.
3.Nowotarska-Romaniak, B. (2013). Zachowania klientów indywidualnych w procesie zakupu usługi ubezpieczeniowej. Warszawa: Wolters Kluwer.
4.Nowotarska-Romaniak, B. (2015). Seniorzy jako ważny segment dla zakładów ubezpieczeń. W: M. Janoś-Kresło (red.), Wykluczenie społeczne osób starszych na wsi ‒ mit czy rzeczywistość. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
5.Rocznik demograficzny (2014). Warszawa: GUS, Pobrano z: http://stat. gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-statystyczne/rocznik-demograficzny-2014,3,8html (21.03.2016).
6.Rzecznik Ubezpieczonych: świadomość ubezpieczeniowa to priorytet. (2011). Pobrano z: www.bankier.pl/wiadomosc/Rzecznik-Ubezpieczonych-Swiadomosc-ubezpieczeniowa-to-priorytet-2447142.html (21.03.2016).
7.Smyczek, S. (2001). Zachowania konsumentów na rynku usług bankowych. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
8.Szumlicz, T. (2006). Atrybuty świadomości i przezorności ubezpieczeniowej. Rozprawy Ubezpieczeniowe, 1, 21‒26.
9.Trwanie życia, GUS. Pobrano z: http://demografia.stat.gov.pl/bazademografia/TrwanieZycia.aspx (5.04.2016).
10.Wykaz ubezpieczeń na życie 2015 dla seniorów. Pobrano z: www.rankingubezpieczennazycie.pl/ (9.03.2015).