Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

ISSN: 2450-7741     eISSN: 2300-4460    OAI    DOI: 10.18276/frfu.2016.4.82/2-57
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / 4/2016
Analiza krajowych regulacji nadzorczych w kontekście ryzyka utraty reputacji w działalności bankowej w Polsce

Autorzy: Katarzyna Wojtacka-Pawlak
Słowa kluczowe: ryzyko utraty reputacji ryzyko reputacyjne
Data publikacji całości:2016
Liczba stron:11 (655-665)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

W niniejszym opracowaniu przedstawiono wyniki przeprowadzonej analizy regulacji nadzorczych – rekomendacji Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) w celu zidentyfikowania zaleceń dotyczących ryzyka reputacyjnego w działalności bankowej. Celem artykułu jest próba ukazania, iż ryzyko reputacyjne jest pojęciem ważnym, dostrzeganym przez organa nadzorcze, a jednocześnie słabo uregulowanym. Jako metodę badawczą zastosowano wnikliwe studia Rekomendacji KNF, ze szczególnym uwzględnieniem Rekomendacji D oraz M a także dostępnej literatury przedmiotu. Opracowanie podzielono na dwie główne części. W pierwszej z nich przedstawiono pojęcie ryzyka reputacyjnego oraz dokonano próby jego zdefiniowania. W drugiej części natomiast omówiono Rekomendacje Komisji Nadzoru Finansowego w celu zidentyfikowania zaleceń odnoszących się do ryzyka utraty reputacji przez bank.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Adamska A., Dąbrowski T. (2010). Zarządzanie ryzykiem reputacji w banku. Finanse, 1 (2).
2.BION w bankach – mapa klas ryzyka i ich definicje. Pobrano z https://www.knf.gov.pl/Images/banki_mapa_ryzyk_tcm75-25314.pdf (10.03.2016).
3.Czubała A., Jonas A., Smoleń T., Wiktor J.W. (2012). Marketing usług. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
4.Fiordelisi F., Soana M.G., Schwizer P. (2015). The determinants of Reputational Risk in the Banking Sector, https://www.researchgate.net/publication/228317944_The_Determinants_of_Reputational_Risk_in_the_Banking_Sector (21.03.2016).
5.Głuszek E. (2015). Techniki i narzędzia zarządzania ryzykiem reputacji przedsiębiorstwa w ramach ERM, http://www.academia.edu/10451463/Techniki_i_narz%C4%99dzia_zarz%C4%85dzania_ryzykiem_reputacji_przedsi%C4%99biorstwa_w_ramach_ERM (3.09. 2015).
6.Górski M. (2009). Rynkowy system finansowy. Warszawa: PWE.
7.Grzegorczyk W. (2004). Marketing bankowy. Bydgoszcz–Łódź: Oficyna Wydawnicza Branta.
8.Kijek A. (2008). Modelowanie ryzyka portfela kredytowego banków w ujęciu branżowym. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
9.Leblanc G., Nguyen N. (1996). Cues used by customers evaluating corporate image in service firms: An empirical study in financial institutions. International Journal of Service Industry Management, 7 (2).
10.Louisot J.P., Rayner J. (2013). Managing Risks to reputation – From theory to practice. http://risk2reputation.com/files/managing_risks_to_reputation_from_theory_to_practice.pdf (21.03.2016).
11.Marcinkowska M. (2009). Standardy kapitałowe banków. Bazylejska Nowa Umowa Kapitałowa w polskich regulacjach nadzorczych. Gdańsk: Regan Press.
12.Masiukiewicz P. (2012). Ryzyko dużych banków. Perspektywa Polski. Warszawa: CeDeWu.
13.Patena W., Cwynar W. (2010). Podręcznik do bankowości. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
14.Polasik M. (2012). Bankowość elektroniczna, Istota-Stan-perspektywy. Warszawa: CeDeWu.
15.Rekomendacje http://www.knf.gov.pl/regulacje/praktyka/rekomendacje/rekomendacje.html (10.03.2016)
16.Rekomendacja A https://www.knf.gov.pl/Images/Rekomendacja%20A_2010.05.05_tcm75-22718.pdf (2.09.2015).
17.Rekomendacja D http://www.knf.gov.pl/Images/Rekomendacja_D_8_01_13_uchwala_7_tcm75-33016.pdf (2.09.2015).
18.Rekomendacja H https://www.knf.gov.pl/Images/Rekomendacja_H_2011_tcm75-26995.pdf (3.09.2015).
19.Rekomendacja M, http://www.knf.gov.pl/Images/Rekomendacja_M_8_01_2013_uchwala_8_tcm75-33017.pdf (2.09.2015).
20.Rekomendacja L, https://www.knf.gov.pl/Images/rekomendacja_L._tcm75-8562.pdf (3.09.2015).
21.Rekomendacja U, https://www.knf.gov.pl/Images/Rekomendacja_U_tcm75-38338.pdf (3.09.2015).
22.Reputacja, http://sjp.pwn.pl/szukaj/reputacja.html (10.03.2016).
23.Ryzyko, http://sjp.pwn.pl/szukaj/ryzyko.html (10.03.2016).
24.Rydzak W. (2011). Reputacja a działania informacyjne organizacji w sytuacjach kryzysowych i determinanty ich wyboru. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego. https://www.nbportal.pl/wiedza/artykuly/na-poczatek/ryzyko_w_bankach (10.03.2016).
25.Szlis I. (2012). Aspiracje a rzeczywistość – wizerunek banku jako efekt sieci interakcji. Warszawa: CeDeWu.
26.Szwajca D. Źródła i determinanty ryzyka reputacji firmy, http://www.pwe.com.pl/files/1276809751/file/szwajca_mir_10_2013.pdf (31.03.2016).
27.Ślązak E., Guzek E. (2012). Innowacyjna bankowość internetowa, Bank WEB 2.0. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
28.Tarabasz A. (2012). E-komunikacja na rynku usług bankowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
29.Wawrzyniak D. (2012). Ryzyko informatyczne w działalności bankowej. Wrocław: Wydawnictwo UniwersytetEkonomicznego we Wrocławiu.
30.Wizerunek polskiego sektora bankowego. Edycja 2014, http://zbp.pl/public/repozytorium/wydarzenia/images/kwiecien_2014/konferencja_prasowa/2014_prezentacja_wizerunek_28_04_2014_01.pdf (10.03.2016).