Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

ISSN: 2450-7741     eISSN: 2300-4460    OAI    DOI: 10.18276/frfu.2016.79-56
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / 1/2016 (79)
Analiza skutków finansowych projektu ustawy Ministerstwa Finansów o podatku od sprzedaży detalicznej

Autorzy: Jarosław Mielcarek
Słowa kluczowe: sieci franczyzowe podatek od sprzedaży detalicznej podatek liniowy podatek progresywny podatek neutralny
Data publikacji całości:2016
Liczba stron:18 (705-722)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Cel – Udzielenie odpowiedzi na cztery pytania: Czy podatek od handlu detalicznego w wersji zaproponowanej przez MF wzmacnia małe i średnie sieci i sklepy? Czy został stworzony mechanizm utrudniający lub uniemożliwiający dużym sieciom przerzucanie podatku na konsumentów? Czy odpowiednio opodatkowano franczyzodawców? Czy istnieje neutralny system podatkowy, który zrównuje poziom konkurencyjności sieci średnich i sieci dużych. Metodologia badania – Zastosowano mierniki: do oceny sytuacji finansowej wskaźnik strumieni pieniężnych do obrotu, do oceny wpływu podatku na konkurencyjność wskaźnik przewagi konkurencyjnej, oraz neutralne stawki podatkowe. Analizę przeprowadzono dla systemu podatku progresywnego i liniowego. Wynik – Proponowane przez MF rozwiązania doprowadzą do wzmocnienia pozycji konkurencyjnej dużych sieci w wyniku wprowadzenia zbyt niskiego progu wolnego od podatków, dodatkowej stawki dla handlu w soboty, niedziele i święta, zbyt małej liczby stawek, zbyt niskiej najwyższej stawki podatku progresywnego oraz do zniszczenia małych i średnich firmy franczyzowych. Oryginalność/wartość – Odkryto inne niż zamierzone skutki rozwiązań w projekcie ustawy MF o podatku od sprzedaży detalicznej. Wykazano, że istnieje neutralny, progresywny system podatkowy, który nie jest obciążony negatywnymi skutkami propozycji MF.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Adamkiewicz-Drwiłło H.G., Jędrzejewska K. (2002), Mikroekonomia. Gospodarka rynkowa i podstawy zachowania
2.konsumenta, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk.
3.Brzeziński B., Matuszewski W. (2009), Ekonomiczne aspekty funkcjonowania systemu podatkowego, w: Prawo
4.podatkowe. Teoria. Instytucja. Funkcjonowanie, red. B. Brzeziński, Dom Organizatora, Toruń.
5.Famulska T. (2007), Teoretyczne i praktyczne aspekty funkcjonowania podatku od wartości dodanej, Wydawnictwo
6.Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice.
7.GFK (2015), Rynek detaliczny. Raport Strategiczny: Dystrybucja FMCG w Polsce, luty.
8.GUS (2015), Statystyki F01 GUS dotyczące agregacji podmiotów zatrudniających powyżej 9 pracowników. Kod
9.PKD: 471 – sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach.
10.Harberger A.C. (2008), The incidence of the Corporation Income Tax Revisited, „National Tax Journal” vol. LXI,
11.no. 2.
12.Info Veriti (2015), Raport premium o firmie Jeronimo Martins Polska SA.
13.Iwin-Garzyńska J. (2011), Zasada neutralności podatku od towarów i usług na przykładzie zakupów środków trwałych
14.sfinansowanych dotacją z funduszy unijnych, „Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia” nr 33.
15.Komisja Europejska (2008), Rozporządzenie komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. Dz. Urz.UE nr. L
16.214/3 9.8.2008, art. 2, s. 38, http://zielonalinia.gov.pl/upload/baza-aktow-prawnych/034.pdf (25.01.2016).
17.Krajewska A. (2010), Podatki w Unii Europejskiej, PWE, Warszawa.
18.Marion J., Muehlegger E. (2011), Fuel tax incidence and supply conditions, „Journal of Public Economics” vol. 95,
19.iss. 9/10, s. 1202–1212.
20.MF ogłosił szczegóły dot. podatku od sprzedaży detalicznej (2016), http://www.mf.gov.pl/ministerstwo-finansow/
21.wiadomosci/aktualnosci/ministerstwo-finansow2/-/asset_publisher/M1vU/content/mf-oglosil-szczegoly-dotpodatku-
22.od-sprzedazy-detalicznej (27.02.2016).
23.Mielnik J. (2002), Zmiany opodatkowania obrotu w okresie przemian ustroju polityczno-gospodarczego, w: Kapitałowa
24.strategia przedsiębiorstwa, red. J. Sobiech, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
25.Minister Kowalczyk po rozmowach z kupcami zapowiada zmianę definicji franczyzy (2016), http://wpolityce.pl/
26.gospodarka/281389-minister-kowalczyk-po-rozmowach-z-kupcami-zapowiada-zmiane-definicji-franczyzy
27.(11.02.2016).
28.Opałka A. (2011), Neutralność podatkowa – zarys problemu, „Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia” nr 40.
29.Projekt ustawy o podatku od handlu detalicznego (2016), https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12281601/12334997/1
30.2334998/dokument206964.pdf (4.02.2016).
31.Owsiak S., Harmonizacja podatków bezpośrednich warunkiem integracji gospodarczej Unii Europejskiej, http://
32.www.pte.pl/pliki/2/1/s_owsiak_harmonizacja.pdf (10.02.2016).
33.Szczodrowski G. (1997), Polski system podatkowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
34.Ziółkowska W. (2012), Finanse publiczne. Teoria i zastosowanie, Wydawnictwo WSB w Poznaniu, Poznań.