Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

ISSN: 2450-7741     eISSN: 2300-4460    OAI    DOI: 10.18276/frfu.2016.4.82/1-52
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / 4/2016
Wykorzystanie instrumentów wsparcia jakości kredytowej w finansowaniu projektów infrastrukturalnych

Autorzy: Magdalena Mosionek-Schweda
Słowa kluczowe: obligacje projektowe luka infrastrukturalna dług podporządkowany rynek finansowy
Data publikacji całości:2016
Liczba stron:12 (623-634)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Cel – Jedną z konsekwencji współczesnego kryzysu finansowego i ekonomicznego jest spadek inwestycji infrastrukturalnych, głównie na skutek mniejszego zaangażowania podmiotów prywatnych oraz sektora publicznego w tym obszarze. W przypadku sektora publicznego wynika to z ograniczeń budżetowych, które wymusiły wprowadzenie zmian w priorytetach w zakresie przyszłych wydatków, a także w planach rozwoju infrastruktury. Z kolei mniejszy udział podmiotów prywatnych w inwestycjach infrastrukturalnych jest efektem pogorszenia się warunków dostępu do źródeł finansowania. Główną rolę w finansowaniu projektów infrastrukturalnych odgrywają bowiem banki, które w odpowiedzi na kryzys finansowy zaostrzyły wymogi dotyczące zabezpieczeń udzielanych kredytów, skróciły terminy zapadalności oraz podniosły stopy procentowe. Z drugiej strony, rynki kapitałowe, szczególnie rynki obligacji, oferujące możliwości pozyskania długoterminowych funduszy, pozostają marginalnym źródłem w strukturze finansowania projektów infrastrukturalnych, głównie ze względu na niską zazwyczaj ocenę ratingową tych projektów, będącą poniżej ryzyka akceptowalnego przede wszystkim przez inwestorów instytucjonalnych. Potrzeby inwestycyjne w zakresie infrastruktury są bardzo duże i nie mogą być sfinansowane tylko z funduszy publicznych, nawet w okresie dobrej kondycji finansów publicznych. Oznacza to, że niezbędne jest poszukanie nowych modeli finansowania kapitałem prywatnym. Jednym z takich rozwiązań są inicjatywy podejmowane przez instytucje publiczne w zakresie wsparcia jakości kredytowej długu emitowanego w związku z realizacją projektów infrastrukturalnych. Celem artykułu jest prezentacja i ocena takich form wsparcia na przykładzie unijnej inicjatywy obligacji projektowych oraz gwarancji rządowych w Wielkiej Brytanii. Metodologia badania – Praca powstała w oparciu o studia literaturowe, analizę unijnego ustawodawstwa oraz studia przypadków projektów objętych wsparciem jakości kredytowej. Wynik – Wsparcie jakości kredytowej może być skutecznym narzędziem stymulowania inwestycji w infrastrukturę i zaangażowania w takie projekty inwestorów długoterminowych, podnosi bowiem ocenę ratingową długu finansującego projekty infrastrukturalne. Niektóre jednak formy wsparcia jakości kredytowej, np. unijna inicjatywa obligacji projektowych, mają również słabe strony, obniżające ich efektywność. Oryginalność/wartość – W artykule poruszono ważne kwestie finansowania projektów infrastrukturalnych, które nabierają szczególnego znaczenia w okresie kryzysów finansowych, gdy środki publiczne na ten cel zostają ograniczone w związku z koniecznością zmniejszenia przez państwa poziomu zadłużenia i deficytu budżetowego, a sektor prywatny ma utrudniony dostęp do źródeł finansowania.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Ehlers T. (2014). Understanding the challenges for infrastructure finance. BIS Working Papers, 454.
2.European Investment Bank (2012). An outline guide to Project Bonds Credit Enhancement and the Project Bond Initiative. Luxembourg.
3.European Investment Bank (2014). The EU-EIB 2020 Project Bond Initiative and Developments in Infrastructure Financing. Project & Infrastructure Finance Conference. London.
4.European Commission (2011a). A pilot for the Europe 2020 Project Bond Initiative, Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. COM/2011/0660 final.
5.European Commission (2016). Commission Staff Working Document on the Ad-hoc Audit of the Pilot Phase of the Europe 2020 Project Bond Initiative. SWD(2016) 58 final.
6.European Commission (2011b). Stakeholder consultation paper on the Europe 2020 Project Bond Initiative, 28.02.2011. Brussels.
7.Gatzert N., Kosub T. (2016). The Impact of European Initiatives to Promote Infrastructure Investments from the Insurance Industry’s Perspective. Working Paper, Friedrich-Alexander University Erlangen-Nürnberg.
8.Guiteras M. (2014). Financing Useless Projects: the Debts of Castor Project. Observatori del Deute en la Globalització. Pobrano z: http://www.odg.cat/en/publication (27.03.2016).
9.HM Treasury, Infrastructure and Projects Authority (2016). National Infrastructure Delivery Plan 2016–2021. London.
10.HM Treasury, Infrastructure UK (2011). National Infrastructure Plan 2011, London.
11.Komisja Europejska (2013). Sprawozdanie okresowe z etapu pilotażowego inicjatywy w zakresie obligacji projektowych w ramach Strategii „Europa 2020”. Bruksela.
12.Marchewka-Bartkowiak K., Wiśniewski M. (2014). Obligacje projektowe – nowy instrument finansowania przedsięwzięć PPP w formule project finance na poziomie międzynarodowym i krajowym. Studia BAS, 3 (39).
13.Monti M. (2010). A New Strategy for the Single Market, At the Service of Europe’s Economy and Society. Report to the President of the European Commission José Manuel Barroso. Brussels.
14.Mosionek-Schweda M. (2016). Financing of European Infrastructure Investments Through Bond Market. International Business and Global Economy, 35.
15.National Audit Office (2015). UK Guarantees scheme for infrastructure. London.
16.O’Farrell S. (2014). Where now for the Project Bonds Initiative? Observatori del Deute en la Globalització. Pobrano z: http://www.odg.cat/en/publication (27.03.2016).
17.Szymański K. (2013). Unia Europejska testuje nową formułę inwestowania. Pobrano z: http://obserwatorfinansowy.pl (27.03.2016).