Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

ISSN: 2450-7741    OAI    DOI: 10.18276/frfu.2018.94/1-02
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / 4/2018
Rachunkowość kreatywna - dobra czy zła?
(Creative accounting - good or bad?)

Authors: Michał Hendryk
Instytut Rachunkowości, Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, Uniwersytet Szczeciński
Keywords: creative accounting aggressive accounting accounting manipulations true and fair view principle
Data publikacji całości:2018
Page range:14 (23-36)
Klasyfikacja JEL: M41 M42 M49
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Purpose – defining and clarifying the nature of creative accounting and similar concepts. Design/Methodology/approach – the article includes two basic parts. The first part contains a synthetic presentation of the definition of creative accounting and similar concepts. The second part proposes the interpretation of the concept of creative accounting with the context of the "true and fair view" principle. Second part contains also a catalog of accounting operations could not be equated with creative account-ing. The thought process carried out for the purpose of this article was based on the use of critical litera-ture review method. Findings – the concept of "creative accounting" is understood in the literature in various ways. For some authors it is an expression of negative accounting activities, while others notice its positive aspects. The analysis of the essence of creative accounting in the context of the "true and fair view" principle has shown that the use of creative accounting should not be equated with breaking the existing law, but only with a possible violation of ethical principles. Determining the scope of creative accounting is a problem-atic issue - it is much easier to distinguish the operations of accountants that go beyond the law – activi-ties identified with the concept of aggressive accounting. Originality/value – despite the fact that the concept of creative accounting has been present in the litera-ture for almost four decades, the authors argue to the present day about the nature of creative accounting. The paper attempts to organize terms similar to creative accounting and to suggest an interpretative pro-cess defining the nature of creative accounting.
Download file

Article file

Bibliography

1.Akerloff G.A., Shiller R.J. (2010). Zwierzęce Instynkty, Warszawa: Studio Emka.
2.Artienwicz N. (2017). Rzetelny i jasny obraz – ideał czy mrzonka. „Rachunkowość” 2017, nr 2.
3.Amat O., Blake J., Dowds J. (1999). The Ethics of Creative Accounting, Economic Working Paper.
4.Forlicz S. (2008). Informacja w biznesie. Warszawa: PWE.
5.Gos W. (2013). Polityka rachunkowości, wartości szacunkowe oraz błędy z lat ubiegłych w świetle regulacji bilansowych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. „Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia” nr 61.
6.Hołda A. (2016), Percepcja pojęcia „rachunkowość kreatywna” przez opinię publiczną i środowisko profesjo-nalnych księgowych w Polsce. Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, nr 143. Warszawa.
7.Hońko S., Kowalczuk J. (2014). Rachunek dyskontowy jako instrument prospektywnej wyceny w rachunkowości według MSR/MSSF. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. „Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpie-czenia” nr 69.
8.Kabalski P. (2015). Uwagi wstępne. W: Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej a ustawa o rachunkowości, M. Frendzel, R. Ignatowski, P. Kabalski, N. Krzyżanowska, Rachunkowość, Warszawa.
9.Komunikat Ministra Finansów z dnia 24 stycznia 2018 roku w sprawie ogłoszenia uchwały Komitetu Standar-dów Rachunkowości w sprawie przyjęcia Stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie zasady rzetelnego i jasnego obrazu w realizacji przepisów art. 4 ust. 1 oraz ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości.
10.Maćkowiak E. (2015): Rachunkowość kreatywna a rachunkowość agresywna – próba poprawy wyniku finanso-wego jednostki gospodarczej. „Finanse, Rynki finansowe, Ubezpieczenia”, nr 74.
11.Maruszewska E.W. (2014). Etyka we współczesnej rachunkowości a wiarygodność informacji w niej tworzonej. Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
12.Mączyńska E. (2007). Białe plamy i pułapki dzisiejszej rachunkowości, „Rachunkowość” 2007, nr 9.
13.Moczydłowska W. (2002). Kreatywna tak, agresywna nie. „Gazeta Prawna” nr 229.
14.Moldovan R.L., Achim S.A., Bota-Avram C. (2010). Fighting the enemy of fair view principle – getting to know creative accounting, Scientific Annals of the „Alexandru Ioan Cuza”, Economic Sciences Section, University of Iasi 2010.
15.Mulford C.W., Comiskey E.E. (2005). The Financial Numbers Game. John Wiley & Sons.
16.Parker R. (1995). Financial Reporting in the United Kingdom and Australia. Prentice Hall, Londyn.
17.Piaszczyk A. (2011). System kontroli przedsiębiorstwa w gospodarce pokryzysowej na przykładzie jednostek zainteresowania publicznego. Warszawa: C.H. Beck.
18.Schipper K. (1989). Commentary on creative accounting, Accounting Horizons.
19.Słownik Języka Polskiego (1981). Warszawa: PWN.
20.Surdykowska S. (2006). Przesłanki wykorzystywania negatywnych praktyk księgowych przez menedżerów. W: S. Surdykowski, Oszustwa księgowe – teoria i praktyka, Warszawa: Difin.
21.Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Dz. U. z 2018. tekst jednolity. poz. 398.
22.Wąsowski W. (2010). Kreatywna rachunkowość. Fałszowanie sprawozdań finansowych. Warszawa: Difin.
23.Weber J. Cebrowska T. Kufel M. (1993). Wprowadzenie do rachunkowości spółek. Bilansowanie majątku i kapitałów. Bielsko-Biała.