Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

ISSN: 2450-7741     eISSN: 2300-4460    OAI    DOI: 10.18276/frfu.2018.91-18
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / 1/2018 (91)
Directions of change in corporate fringe benefits

Authors: Beata Kulisa
UEK

Maria Sierpińska
Wyższa Szkoła Finansów i Zarzązania w Warszawie
Keywords: benefit types employee commitment the most popular benefits the most desirable benefits
Data publikacji całości:2018
Page range:11 (219-229)
Klasyfikacja JEL: E24
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Purpose - The purpose of the article is to show the directions of changes in the area of the most popular and most desirable benefits. The types and functions of non-wage benefits are presented, granted to employees by enterprises in order to increase motivation and involvement in the performance of their tasks. Companies make use of a vast range of non-wage benefits of different impact. Research methodology - The article uses critical analysis of the reference materials and analysis of empirical data obtained as a result of surveys conducted each year by Sedlak &Sedlak. Results - The analysis of survey data showed that the most popular benefits are: primary and special health care, professional training and courses, gym and fitness club passes, use of business phone for private purposes and life insurance. While the most desirable additional benefits among employees include an extended medical package, a company car for private use and flexible working hours. Originality/Value - Recognising the most popular and most desirable benefits makes it easier for enterprises to select them, particularly since the employees’ preferences change over time. This is extremely important for companies because benefits allow them to improve employees’ commitment and increase their motivation to work. The Y generation is entering the labour market and employers must consider their expectations when designing benefit packages.
Download file

Article file

Bibliography

1.Borkowska, S. (2012). Skuteczne strategie wynagrodzeń- tworzenie i zastosowanie. Warszawa: Wolters Kluwer.
2.Garstka, M. (2015). Pozapłacowe materialne czynniki motywowania w grupie zawodowej księgowych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 873, 53–60.
3.Jaszcz, Ł. (2016). Podsumowanie raportu „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników 2016 roku”. Sedlak & Sedlak.
4.Jurczak, K. (2017). Podsumowanie raportu „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników 2017 roku”. Sedlak & Sedlak.
5.Juchnowicz, M. (2010). Zarządzanie kapitałem ludzkim a poziom zaangażowania pracowników. Warszawa: WSHiP.
6.Kłosowska, J. (2012). Podsumowanie raportu „Polityka świadczeń dodatkowych w 2012 roku”. Sedlak & Sedlak.
7.Litwa, W. (2013). Podsumowanie raportu „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2013 roku”. Sedlak & Sedlak.
8.Łukasiński, W. (2014). Zaangażowanie pracownika a jakość funkcjonowania organizacji. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw, 9, 34–45.
9.Majewska, R. (2014). Świadczenia pozapłacowe – skutki podatkowe i składkowe. Warszawa: Wyd. C.H. Beck.
10.Macey, W.H., Schneider, B. (2008). The meaning of employee engagement. Industrial and Organizational Psychology, 1 (1), 3–30.
11.Mani, V. (2011). Analysis of employee engagement and its predictors. International Journal of Human Resource Studies, 1 (2), 15–26.
12.Michalak, M. (2014). Czy zarządzanie zaangażowaniem w pracę wymaga uwzględnienia różnorodności pracowników? Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 350, 261–271.
13.Nowak, M. (2017). Benefity pracownicze: opieka medyczna i karta sportowa to dziś za mało. Retreived from:https://www.profinfo.pl/sklep/personelplus,7378.html?_ga=2.63361580.2056096123.1510856620-411258297.1499886894#40152321 (20.11.2017).
14.Lenik, P. (2012). Motywatory pozapłacowe czyli droga do nowej jakości pracowników. Warszawa: Difin.
15.Różańska-Bińczyk I. (2014). Rola pozapłacowych sposobów motywowania pracowników we współczesnych organizacjach. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 350, 336–347.
16.Sedlak, K. (2014). Total rewards – przyszłość systemów wynagradzania. Benefit, 3, 9–12.
17.Tapa, K. (2013). Opinie pracowników o benefitach. Benefit, 9, p. 10–12.
18.Tapa, K. (2014). Podsumowanie raportu „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2014 roku”. Sedlak & Sedlak.
19.Tapa, K. (2015). Podsumowanie raportu „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2015 roku”. Sedlak & Sedlak.
20.Twardo, D. (2010). Wynagrodzenia i systemy motywacyjne. Warszawa: INFOR.
21.Woźniak, J. (2012). Współczesne systemy motywacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.