Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

ISSN: 2450-7741     eISSN: 2300-4460    OAI    DOI: 10.18276/frfu.2018.91-19
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / 1/2018 (91)
STRATEGIE ZARZĄDZANIA PŁYNNOŚCIĄ FINANSOWĄ W GRUPACH ZAKUPOWYCH
(Strategies of Financial Liquidity Management in Group Purchasing Organizations)

Authors: Grzegorz Zimon
Politechnka Rzeszowska
Keywords: financial liquidity group purchasing organization strategy
Data publikacji całości:2018
Page range:11 (231-241)
Klasyfikacja JEL: G32 G33
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Aim - The aim of the article is to present liquidity management strategies in enterprises operating wi-thin group purchasing organizations.In the article one presents how the functioning within GPOs influences the level of financial liquidity and which strategies of financial liquidity management companies can use. Research methodology - The research was carried out on a group of 23 enterprises operating in the Polish branch purchasing organization. Result - The analysisconducted has shown that functioning in GPOs influencessignificantlythe level of financial liquidity and the selection of liquidity management strategies. The entitiessurveyedhave obtained a high level of financial liquidity and they have applied conservative strategies. The operation within the group purchasing organization brings mainly a series of benefits that positively affect the level of financial liquidity. Originality/Value - The analysisconductedpresents the benefits that companies operating withinGPO can obtain in the area of financial liquidity management. Keywords: financial liquidity, group purchasing organization, strategy
Download file

Article file

Bibliography

1.Bednarski, L. (2007). Analiza finansowa w przedsiębiorstwie. Warszawa: PWE.
2.Gabrusewicz, W. (2005). Podstawy analizy finansowej. Warszawa: PWE.
3.Dębski, W. (2006). Teoretyczne i praktyczne aspekty zarządzania finansami przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
4.Higgins, R.C. (2012). Analysis for financial management. New York: McGraw-Hill.
5.Kowalczyk, J., Kusak, A. (2006). Decyzje finansowe firmy. Metody analizy. Warszawa: C.H. Beck.
6.Michalski, G. (2005). Płynność finansowa w małych i średnich przedsiębiorstwach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
7.Porter, M. (2001). Porter o konkurencji. Warszawa: PWE.
8.Schotanus, F., Telgen, J., de Boer, L. (2010). Critical success factors for managing purchasing groups. Journal of Purchasing & Supply Management, 16, 118–131.
9.Sierpińska, M., Jachna, T. (2006). Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
10.Sierpińska, M., Wędzki, D. (1997). Zarządzanie płynnością finansową w przedsiębiorstwie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
11.Szczęsny, W. (2007). Finanse firmy. Jak zarządzać kapitałem. Warszawa: C.H. Beck.
12.Śliwa, J., Przygoda, M. (2010). Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa wielozakładowego w gospodarce rynkowej. Warszawa: Wydawnictwo WWZ.
13.Wędzki, D. (2003). Strategie płynności finansowej przedsiębiorstwa. Kraków: Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna.
14.Wędzki, D. (2006). Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego. Kraków: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
15.Yang, Y.C., Cheng, H.K., Ding, C., Li, S. (2017). To join or not to join group purchasing organization: A vendor’s decision. European Journal of Operational Research, 2 (258), 581–589. DOI: 10.1016/j.ejor.2016.08.069.
16.Zimon, G. (2015). Wpływ grupy marketingowo-zakupowej na sytuacje i wyniki finansowe przedsiębiorstw. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 390, 284–290.