Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

ISSN: 2450-7741     eISSN: 2300-4460    OAI    DOI: 10.18276/frfu.2016.79-46
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / 1/2016 (79)
Efekt zakotwiczenia w transakcjach fuzji i przejęć na przykładzie Polski
(The Anchor Effect in Merger and Acquisition Transactions on the Example of Poland)

Authors: Katarzyna Biegańska

Magdalena Jasiniak

Radosław Pastusiak

Anna Pluskota
Keywords: mergers and acquisitions anchor effect company value
Data publikacji całości:2016
Page range:9 (585-593)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Psychological characteristics of processes of assessment by people have the fundamental importance in decision making, including investment decisions. This article aims to analyse the relation between the value of shares before the M&A transaction and probability of achieving profit after transaction. Authors state that the lower value of shares before transaction, the higher probability of profit. The research was based on the data collected of 238 M&A transactions conducted in the period 2004–2014 in Poland.
Download file

Article file

Bibliography

1.Czerwonka L. (2010a), Wpływ fuzji przedsiębiorstw na ich wartość, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa” nr 4 (723), s. 31–37.
2.Czerwonka L. (2010b), Wpływ wezwań do sprzedaży akcji na stopę zwrotu z akcji spółek objętych ofertą przejęcia, w: Problemy gospodarowania w Polsce, red. D. Kopycińska, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s. 193–205.
3.Czerwonka L. (2010c), Długookresowy wpływ połączeń przedsiębiorstw na wartość spółek przejmujących, „Przegląd Organizacji” nr 10, s. 33–36.
4.Booz Allen, Hamilton (2001), Merger Integration: Delivering on the Promise.
5.Burner R.F (2002), Does M&A Pay? A Survey of Evidence for the Decision-Maker, „Journal of Applied Finance” vol. 12, no. 1, s. 48–68.
6.Falkowski A., Tyszka T. (2006), Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk.
7.Kahneman D., Tversky A. (1979), Prospect theory: An analysis of decision under risk, „Econometrica” vol. 47, s. 267–291.
8.Lopes L. (1987), Between Hope and Fear: The Psychology of Risk, „Advances in Experimental Social Psychology” vol. 20, s. 255–295.
9.Mitchell M.L., Stafford E. (2000), Managerial Decisions and Long-Term Stock Price Performance, „The Journal of Business” vol. 73, no. 3, s. 287–329.
10.Schuler R., Jackson S. (2001), HR issues and activities in mergers and acquisitions, „European Management Jour¬nal” vol. 19, no. 3.
11.Shefrin H., Statman M. (2000), Behavioral Portfolio Theory, „Journal of Financial and Quantitative Analysis” vol. 35, s. 127–152.
12.Thaler R.H. (1985), Mental accounting and consumer choice, „Marketing Science” vol. 4, s. 199–214.
13.Thaler R.H. (1999), Mental accounting matters, „Journal of Behavioral Decision Making” vol. 12, s. 183–206.
14.Thaler R.H. (2008), Mental Accounting and Consumer Choice, „Marketing Science” vol. 27, no. 1, s. 15–25.
15.Tykocinski O.E., Israel R., Pittman T.S. (2004), Inaction inertia in the stock market, „Journal of Aplieed Social Psychology” vol. 34, s. 1116–1175.
16.Zaleśkiewicz T. (2015), Psychologia ekonomiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.