Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

ISSN: 2450-7741     eISSN: 2300-4460    OAI    DOI: 10.18276/frfu.2016.79-14
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / 1/2016 (79)
Model biznesu oparty na ochronie zasobów intelektualnych
(The Business Model Based on the Protection of Intellectual Resources)

Authors: Aldona Małgorzata Dereń

Jan Skonieczny
Keywords: organization business model protection of intellectual resources
Data publikacji całości:2016
Page range:10 (195-204)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

This article concerns the search for business models that takes into account the strategic actions focused on the protection of intellectual resources. It proposed to own a business model whose dimensions are the objectives of strategic source of competitive advantage and intellectual resource development. Depending on the dimensions identified 16 strategic options, which are associated with strategic actions for the protection of intellectual resources such as preservation, lending, sharing and acquisition.
Download file

Article file

Bibliography

1.Afuah A. (2004), Business models. A Strategic Management Approach, McGraw-Hill Irwin, Boston.
2.Amit R., Zott Ch. (2012). Creating Value Through Business Model Innovation, „MIT Sloan Management Review” vol. 53, no. 3.
3.Bednarz P. (2011), Typowe modele biznesowe w nauce zarządzania, w: Modele biznesowe przedsiębiorstw tworzonych na bazie szkół wyższych, red. M Bąk, P. Kulawczuk, A. Szcześniak, Warszawa.
4.Bellman R., Clark R.C., Malcolm D., Craft C. (2009), On the construction of a multi-stage, multiperson business game, „Operations Research” vol. 5, no. 4.
5.Capron L., Mitchell W. (2015), Budować, pożyczyć czy kupić? Zarządzanie wzrostem firmy, ICAN Institute, Warszawa.
6.Casadesus-Masanell R., Ricart J.E. (2011), Jak skonstruować zwycięski model biznesowy, „Harvard Business Polska”, wrzesień.
7.Dereń A.M. (2015), Stan wiedzy na temat zarzadzania i ochrony własności intelektualnej w przedsiębiorstwach sektora MŚP w regionie Dolnego Śląska, Raport, Seria PRE nr 29, Wrocław.
8.Drewniak R. (2004), Rozwój przedsiębiorstwa poprzez alians strategiczny. Cele i uwarunkowania w praktyce polskiej, TNOiK, Toruń.
9.Duczkowska-Piasecka M., Poniatowska-Jaksch M., Duczkowska-Małysz K. (2013), Model biznesu: nowe myślenie strategiczne, Difin, Warszawa.
10.Gołębiowski T., Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M. (2008), Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Wydawnictwo SGH, Warszawa.
11.Johnson M., Christensen C., Kagermann H. (2009), Jak fundamentalnie zmienić model biznesowy, „Harvard Business Review Polska”, lipiec–sierpień.
12.Johnson M.W., Christensen C.M., Kagermann H. (2008), Reinventing Your Business Model, „Harvard Business Review” vol. 86.
13.Mason K. (2008), Markets, Business Models and the Growth of the Firm, Working Paper.
14.Nogalski B. (2011), Modele biznesu jako narzędzia reorientacji strategicznej przedsiębiorstw, w: W. Kieżun, Krytycznie i twórczo o zarządzaniu: wybrane zagadnienia, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa.
15.Obłój K. (2002), Tworzywa skutecznych strategii, PWE, Warszawa.
16.Porter M.E. (2006), Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników, Helion, Gliwice.
17.Porter M.E., Heppelman J.E. (2005), Jak inteligentne produkty z dostępem do sieci zmieniają konkurencję, „Harvard Business Review Polska”.
18.Rudny W. (2014), Model biznesowy w strategii firmy, w: Zarządzanie strategiczne rozwój koncepcji i metod, Prace naukowe WWSZiP t. 27, nr 2.
19.Shafer S., Smith H., Linder J. (2005), The power of business models, „Business Horizons” no. 48.
20.Sinfield J., Calder E., McConnell B., Colson S. (2012). How to Identify New Business Models, „MIT Sloan Management Review”.
21.Slywotzky A.J., Morrisom D.J., Andelman B. (2000), Strefa zysku. Strategiczne modele działalności, PWE, Warszawa.
22.Stokalski B. (2009), Polskie firmy rzadko szukają nowych modeli biznesowych, „Harvard Business Review Polska”. www.arch.iped.pl/publikacje/Modele_Biznesowe_Przedsiebiorstw_Tworzonych_na_Bazie_Szkol_Wyzszych.pdf (26.07.2015).
23.Zott C., Amit R. (2010), Business model design: An activity system perspective, „Long Range Planning” no 43.