Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

ISSN: 2450-7741     eISSN: 2300-4460    OAI    DOI: 10.18276/frfu.2017.88/1-48
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / 4/2017
Ewolucja zrównoważonej karty wyników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
(THE EVOLUTION OF BALANCED SCORECARD IN THE SOCIAL INSURANCE INSTITUTION)

Authors: Maria Nieplowicz
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Keywords: the Balanced Scorecard strategy the Social Insurance Institution
Data publikacji całości:2017
Page range:12 (499-510)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Purpose – The aim of this article is to analyze the structure of the Balanced Scorecard of the Social Insurance Institution in connection with the implementation of new strategies in 2010, 2013 and 2016. Design/methodology/approach – Literature review, source document analysis, and comparative analysis. Findings – Based on the research, changes in the structure of the BSC of the Social Insurance Institution during the years 2010–2020 have been shown. Originality/value – The original value is an indication of the methodology for adapting the BSC of the Social Insurance Institution to the changing legislation and conditions of functioning of the Social Insurance Institution.
Download file

Article file

Bibliography

1.Kaplan, R.S., Norton, D.P. (1992). The Balanced Scorecard – Measures That Drive Performance. Harvard Business Review, January–February, 71–79.
2.Kaplan, R.S., Norton, D.P. (2001). Strategiczna Karta Wyników. Praktyka. Warszawa: CIM.
3.Kaplan, R.S., Norton, D.P. (2004). Strategy Map: Converting Intangible Assets into Tangible Outcomes. Boston: Harvard Business School Press.
4.Nieplowicz, M. (2016). The Balanced Scorecard in Realizing the Strategy of the Social Insurance Institution in Poland. W: R. Motoryn, E. Nowak (red.), Quantitative Methods in Accounting and Finance (s. 165–177). Ternopil: Ternopil National Economic University.
5.Nita, B. (2009). Rola rachunkowości zarządczej we wspomaganiu zarządzania dokonaniami przedsiębiorstwa. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
6.Niven, P.R. (2008). Balanced Scorecard Step-by-step for Government and Nonprofit Agencies. United States of America: John Wiley & Sons.
7.Odlanicka-Poczobutt, M., Kulińska, E. (2014). Wdrażanie koncepcji Balanced Scorecard w sektorze publicznym – analiza wybranych doświadczeń. Część 1. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie, 76 (1923), 113–127.
8.Strategia przekształceń Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na lata 2010–2012 (2010). Warszawa. Pobrano z: www.zus.pl.
9.Strategia rozwoju Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na lata 2013–2015 (2012). Warszawa. Pobrano z: www.zus.pl.
10.Strategia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na lata 2016–2020 (2015). Warszawa. Pobrano z: www.zus.pl. Świerk, J. (2009). Mapa strategii i strategiczna karta wyników w planowaniu działań przedsiębiorstwa. Studium teoretyczno-empiryczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
11.Świerk, J. (2012). Monitorowanie przebiegu procesu restrukturyzacji ZUS przy wykorzystaniu strategicznej karty wyników. Annales UMCS Sectio H, XLVI (4), 815–826.