Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

ISSN: 2450-7741     eISSN: 2300-4460    OAI    DOI: 10.18276/frfu.2017.88/1-57
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / 4/2017
Wizerunek biegłego rewidenta według opinii studentów Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku
(IMAGE OF AUDITOR IN OPINION OF STUDENTS OF WSB UNIVERSITY IN GDAŃSK)

Authors: Jacek Jaworski
Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku

Renata Gmińska
Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
Keywords: auditor image of the profession professional and personal features ethics in accounting
Data publikacji całości:2017
Page range:12 (603-614)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Abstract: Purpose – The identi cation of basic competence, personal and professional features constituting the Auditor’s image in the opinion of students of WSB University in Gdańsk. Design/methodology/approach – The survey with quantitative analysis of its results. Findings – Auditor is the profession positively evaluated by students. He enjoys a high social position, it is a profession with a future. Auditor is seen as an honest, highly quali ed, accurate, responsible and resistant to stress person. Auditor has high business knowledge, especially in accounting. He has extensive professional experience, and in his work he is characterized by objectivity, the ability to maintain con dentiality and diligence. Relatively low students assessed auditor’s independence. The lowest (but also positive) notes were marked for manners, communication and organization of the auditor and that he can work and direct a team. The supposition that auditor should be open to people absolutely did not con rm. Originality/value – The study was outlined image of the auditor. The study results have also practical implica- tions for the dissemination of knowledge about auditor’s profession and for shaping its personal and professional profile.
Download file

Article file

Bibliography

1.Cieślak, I., Dobija, D. (2013). Instytucjonalizacja zasad etycznych jako narzędzie budowania wiarygodności i zaufania publicznego do zawodu biegłego rewidenta. Prakseologia, 154, 135–170.
2.Gabrusewicz, W. (2007). Biegły rewident – zawód czy misja? Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, 38 (94), 67–77.
3.Jakubowicz-Bryx, A. (2016). Wizerunek nauczyciela wczesnej edukacji w opiniach rodziców i nauczycieli. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 4 (1), 7–23.
4.Kodeks etyki zawodowych księgowych IFAC (2011). Pobrano z: http:www.kibr.webserwer.pl_docuchwalyuchwala_4249-60-2011_Kodeks_IFAC.pdf (9.12.2016).
5.Korczyński, S. (2005). Obraz idealnego nauczyciela kreowany przez uczniów i rodziców. W: S. Korczyński (red.), Nauczyciel epoki przemian. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
6.Nowak, M. (2016). Typologia etyki utylitarystycznej a moralność biegłego rewidenta i księgowego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 2 (80/2), 493–500.
7.Paszkiewicz, A., Silska-Gembka, S. (2013). Rola kompetencji miękkich w pracy księgowego – wyniki badań empirycznych. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów SGH, 130, 89–113.
8.Pfaff, J. (2015). Niezależność biegłych rewidentów badających sprawozdania finansowe jednostek zainteresowania publicznego w świetle nowych regulacji UE. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 240, 101–113.
9.Sawicki, K. (2013). Obiektywizm i niezależność biegłych rewidentów i księgowych według kodeksów etyki zawodowej i przepisów prawa. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 61, 581–594.
10.Ustawa z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym. Dz.U. 2009 nr 77, poz. 649 z późn. zm.
11.Włodarczyk, D., Tobolska, B. (2011). Wizerunek zawodu pielęgniarki z perspektywy lekarzy, pacjentów i pielęgniarek. Medycyna Pracy, 62 (3), 269–279.
12.Wiśniewska, J. (2013). Klasyfikacja usług wykonywanych przez biegłych rewidentów. Copernican Journal of Finance & Accounting, 2 (2), 203–214.
13.Wszelaki, A. (2016). Zasady i etyka wykonywania zawodu biegłego rewidenta w regulacjach polskiego prawa. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 274, 113–121.