Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia

ISSN: 2450-7741     eISSN: 2300-4460    OAI    DOI: 10.18276/frfu.2017.88/1-54
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / 4/2017
Projekty badawczo-rozwojowe w procesie kreowania wartości przedsiębiorstwa
(R&D PROJECTS IN THE PROCESS OF CREATION OF COMPANY VALUE)

Authors: Piotr Wanicki
Keywords: R&D projects company value creation value creation management
Data publikacji całości:2017
Page range:7 (569-575)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Purpose – Presenting the role of research and development projects in the process of creating value. Identi cation of key factors in R & D projects affecting the value of an enterprise. Design/methodology/approach – This paper provides an analysis of literature on the subject and inferential reasoning. Findings – As a result of the analysis, the impact of R & D projects on the value of the company was speci ed. The value of R & D projects and their importance in the process of creating company value were presented. Originality/value – There are dynamic changes in the environment of the organization both in the technological and social dimensions. Those changes support the development of the concepts of value creation. This publication is an attempt to present the importance of implementing R & D projects in the value creation process.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bogdanecki, J. (1998). Zarządzanie innowacjami. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.
2.Duliniec, A. (1998). Struktura i koszt kapitału w przedsiębiorstwie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3.Kasprzak, W., Pelc, K. (1999). Wyzwania technologiczne – programy a strategie. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
4.Kozarkiewicz, A. (2013). Wartość dla interesariuszy w ocenie projektów i portfeli projektów – przesłanki koncepcji a wyniki badań empirycznych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
5.Łada, M., Orchel-Szeląg, A. (2015). Pomiar efektów projektów innowacyjnych – studium przypadku KIC INNO-ENERGY. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
6.Łada, M., Kozarkiewicz, A. (2010) Zarządzanie wartością projektów. Instrumenty rachunkowości zarządczej i controllingu. Warszawa: C.H. Beck.
7.Mankins, J.C. (1995). Technology Readiness Levels. NASA.
8.Nauka i technika w 2001 roku (2003). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
9.NCBR. Pobrano z: http://www.ncbir.pl/gfx/ncbir/user les/_public/fundusze_europejskie/inteligentny_rozwoj/innomoto/11_poziomy_gotowosci_technologicznej-zmiana-13.04.2016.pdf (27.09.2016).
10.Nogalski, B., Rybicki, J.M., Marcinkiewicz, H. (2004). Zarządzanie antykryzysowe jako value driver. W: J. Duraj (red.), Wartość przedsiębiorstwa – z teorii i praktyki zarządzania. Płock–Pekin–Łódź: Wydawnictwo Naukowe Novum.
11.Paździor, A. (2013). Wycena wartości przedsiębiorstwa w warunkach destabilizacji rynków finansowych. Warszawa: Difin.
12.Rappaport, A. (1999). Wartość dla akcjonariuszy. Poradnik menedżera i inwestora. Warszawa: WIG-Press.
13.Rojek, T. (2011). Stymulanty procesów zmian wartości przedsiębiorstw. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
14.Roussel, P.A., Saad, N.K., Erickson, T.J. (1991). Third generation R&D. Boston: Harvard Business School Press.
15.Sosnowska, A. (2001). Formy powiązań sfery B+R ze sferą produkcji. W: K. Poznańska (red.), Sfera badawczo-rozwojowa przedsiębiorstwa w działalności innowacyjnej. Warszawa: Instytut Funkcjonowania Gospodarki Narodowej, Szkoła Główna Handlowa.
16.Szczepankowski, P. (2007). Wycena i zarządzanie wartością przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.