1. | Źródła |
2. | Braine J., Wielka Kariera, tłum. H. Krzeczkowski, Warszawa 1973. |
3. | Delaney S., A Taste of Honey, Londyn, 1959. |
4. | Sillitoe A., Samotność długodystansowca, tłum. J. Milnikiel, M. Skibniewska, Warszawa 1982. |
5. | Sillitoe A., Z soboty na niedzielę, tłum. J. Milnikiel, Warszawa 1966. |
6. | Storey D., Sportowe życie, tłum. M. Zborowska, Warszawa 1976. |
7. | Wilson C., Outsider, przeł. M. Traczewska, Poznań 1992. |
8. | Opracowania |
9. | Armes R., A Critical History of British Cinema, London 1978. |
10. | Bauman Z., Socjologia, tłum. J. Łoziński, Poznań 1996. |
11. | Eliade M., Sacrum i profanum. O istocie religijności, tłum. R. Reszke, Kraków 1999. |
12. | Garbicz A., Małpowanie marksizmu, „Kino” 1994, nr 10. |
13. | Gardner C., Karel Reisz, Manchester 2006. |
14. | Hanley David, The British New Wave and Its Sources, “Off Screen” 2011, vol. 15, no 6, http://offscreen.com/view/british_new_wave (dostęp: 26.05.2022). |
15. | Higson A., Space, Place, Spectacle: Landscape and Townscape in the ‘Kitchen Sink’ Film, [w:] Dissolving Views. Key Writings on British Cinema, red. A. Higson, Londyn, Nowy Jork 1996. |
16. | Hill J., Sex, Class and Realism: British Cinema, 1956–1963, Londyn 2011. |
17. | Katafiasz O., Nowe kino brytyjskie, [w:] Historia kina, t. 3, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2015. |
18. | Klejsa K., Paraboliczny dyskurs kontrkultury. O „Jeżeli…” Lindsaya Andersona, „Studia Filmoznawcze”, Wrocław 2001. |
19. | Kosińska K., „Długie ujęcie naszego miasta z tamtego wzgórza”, czyli o władzy spojrzenia w brytyjskich filmach realizmu społecznego lat 60. i 80., „Kwartalnik Filmowy” 2017, nr 97–98. |
20. | Lacey S., British Realist Theatre. The New Wave in Its Context 1956–1965, Londyn, Nowy Jork 2002. |
21. | Lay S., British Social Realism: From Documentary to Brit Grit, Wallflower, Londyn, Nowy Jork 2002. |
22. | Lipka K., Linia mety nie kończy biegu… Tony Richardson, Samotność długodystansowca, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 53 (113). |
23. | Lovell T., Landscapes and Stories in 1960s British Realism, [w:] Dissolving Views. Key Writings on British Cinema, red. A. Higson, Londyn, Nowy Jork 1996. |
24. | Manganelli G., Literatura jako kłamstwo, tłum. J. Ugniewska, Warszawa 2021. |
25. | Marszałek R., Nowy film angielski, Warszawa 1968. |
26. | Marszałek R., Uwiedziony przez współczesność, „Kino” 1960, nr 10. |
27. | Mazierska E., Postmodernistyczne Blackpool, „Kwartalnik Filmowy” 2005, nr 52. |
28. | Murphy R., Sixties British Cinema, Londyn 1992. |
29. | Newland P., Introduction: Approaching British Rural Landscapes on Film, [w:] British Rural Landscapes on Film, red. P. Newland, Manchester 2016. |
30. | Reisz K., Millar G., Technika montażu filmowego, tłum. R. Mączyński, Warszawa 2015. |
31. | Richards J., Films and British National Identity. From Dickens to “Dad’s Army”, Manchester 1997, s. 149. |
32. | Rolston H., Values in Nature, „Environmental Ethics” 1981, vol. 3. |
33. | Sennett R., Upadek człowieka publicznego, tłum. H. Jankowska, Warszawa 2009. |
34. | Śliwińska A., Miłość i gniew. Brytyjska Nowa Fala, wyd. I, dodruk, Poznań 2017. |
35. | Williams R., A Lecture on Realism, „Afterall: A Journal of Art, Context and Enquiry” 2002, nr 5, https://www.afterall.org/article/lecture.realism (dostęp: 8.04.2022). |
36. | Williams R., The Country and the City, Londyn 1973. |
37. | Taylor B.F., The British New Wave. A Certain Tendency?, Manchester, Nowy Jork 2006. |