Europa Regionum

ISSN: 1428-278X    OAI    DOI: 10.18276/er.2017.32-01
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / t. 32 2017
Kreowanie wizerunku pracodawcy jako istotne narzędzie wpływające na kwestie zatrudnienia w organizacji
(Employer branding as an important tool affecting employment in a company)

Authors: Wojciech Kolasa
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych
Keywords: employ employer employer branding recruitment downsizing CSR
Data publikacji całości:2017
Page range:11 (7-17)
Klasyfikacja JEL: O15
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The present article depicts the influence of employer branding on employment in a company as well as processes where employer branding (EB) is very often applied. First, employer branding is explained. A short history of EB and its influence on organization is presented. Then the field where EB can be applied is described. Four essential processes in which EB is the most frequently implemented (communication process, recruitment process, implementation and development process, downsizing process) are characterized. Furthermore, the relationship between this type of management and CSR is described. Finally, in a brief summary it is shown that EB has a huge influence on the functioning of a company and issues related to employment.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bednarska-Olejniczak, D. (2013). Wybrane problemy kształtowania wizerunku przedsiębiorstwa jako pracodawcy. W: A. Nedyalkova, A. Kaczmarek (red.), Ekonomiczno-zarządcze problemy w gospodarce, t. 3., Studia i Prace Wydziału Ekonomicznego nr 3. Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo Naukowe PWSZ w Gorzowie Wielkopolskim.
2.Bombiak, E. (2015). Outplacement jako narzędzie budowania reputacji przedsiębiorstwa. Administracja i Zarządzanie, 105. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 9–22.
3.Charucka, O. (2015). Znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula, 44, 37–54.
4.Davenport, J., Barrow, S. (2009). Employee Communication During Mergers and Acquisitions. Farnham: Gower Publishing Limited.
5.Kampioni-Zawadka, M. (2015). Zarządzanie talentami a budowanie wizerunku atrakcyjnego pracodawcy w przedsiębiorstwie. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 3, 49–62.
6.Kozłowski, M. (2016). Employer branding. Budowanie wizerunku pracodawcy krok po kroku. Warszawa: Wolters Kluwer.
7.Pauli, U. (2015). Rozwój pracowników. W: A. Pocztowski (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi na rynkach międzynarodowych. Warszawa: Wolters Kluwer.
8.Pituła, B., Kaczmarek, E., Maruszczyk, H. (2008). Outplacement jako przejaw społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa. Gliwice: Europejski Fundusz Społeczny.
9.Pocztowski, A. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie, procesy, metody. Warszawa: PWE.
10.Sapeta, T. (2015). Zatrudnianie pracowników w przedsiębiorstwach międzynarodowych. W: A. Pocztowski (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi na rynkach międzynarodowych. Warszawa: Wolters Kluwer.
11.Wojtaszczyk, K. (2015). Zewnętrzny employer branding i rekrutacja relacyjna jako przykłady wykorzystania marketingu w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Organizacja i Kierowanie, 4, 181–190.
12.Wojtaszczyk, K. (2012). Employer branding, czyli zarządzanie marką pracodawcy. Uwarunkowania, procesy, pomiar. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
13.Zaręba, P. (2014). CSR na firmowym gruncie. Personel i Zarządzanie, 4, 33–35.