Europa Regionum

ISSN: 1428-278X    OAI    DOI: 10.18276/er.2016.29-16
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / t. 29 2016
Weryfikacja wiarygodności wykonawcy usług publicznych
(Verification of credibility of public service contractors)

Authors: Beata Nuzzo
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie Katedra Prawa Administracyjnego i Zamówień Publicznych
Keywords: public services contractor credibility verification
Data publikacji całości:2016
Page range:14 (245-258)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Liberalization of public service markets, which has led to a greater share of private and non-governmental sectors in providing services to citizens, renders ensuring proper selection of public service providers a priority. This is the reason why nowadays organizing services for citizens is more and more frequently based on public procurement, that is open and competitive procedures of selecting service providers – contractors, which later execute orders specified in a civil law contract signed by a public administration organ responsible for a given sphere of public services. Proper selection of contractors is beneficial not only for the contracting authority but is also in the interest of the public, since through the realization of public procurement common needs are to be satisfied. In order to achieve this, various mechanisms verifying contractors’ credibility are used which allow for determining not only their „material” capabilities to execute the order, such as e.g. knowledge, experience, and technical and personal potential, but also general „correctness” of their behaviours within their business activity.
Download file

Article file

Bibliography

1.Kożuch, B., Kożuch, A. (2011). Istota współczesnych usług publicznych. W: B. Kożuch, A. Kożuch (red.), Usługi publiczne. Organizacja i zarządzanie (s. 32–48). Kraków: Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
2.Kuta, T. (1980). Zaspakajanie potrzeb socjalno-bytowych i oświatowo-kulturalnych obywateli. W: T. Rabska (red.), System prawa administracyjnego (s. 110–145). Warszawa–Wrocław: Ossolineum.
3.Nuzzo, B. (2016). Jednolity europejski dokument zamówienia. Kwartalnik Prawo Zamówień Publicznych, 1 (48), 102–112.
4.Pawelec, J. (2015), Dyrektywa 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych. Komentarz. Warszawa: C.H. Beck.
5.Piotrowska, A. (2015). Zamawianie usług społecznych według nowych rozwiązań europejskich. Kwartalnik Prawo Zamówień Publicznych, 3 (46), 183–193.
6.Posłuszny, J. (2005). Istota i cechy administracji świadczącej. Administracja. Teoria – Dydaktyka – Praktyka, 1 (1), 55–67.
7.Sadowy, J. (red.) (2013). System zamówień publicznych w Polsce. Warszawa: Urząd Zamówień Publicznych.
8.Stasikowski, R. (2009). Funkcja regulacyjna administracji publicznej: studium z zakresu nauki prawa administracyjnego oraz nauki administracji. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta.
9.Sześciło, D. (2014). Rynek – prywatyzacja – interes publiczny. Wyzwania urynkowienia usług publicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
10.Szostak, R. (2015). Wykluczenie nierzetelnego wykonawcy z ubiegania się o zamówienie publiczne w nowym ujęciu. Kwartalnik Prawo Zamówień Publicznych, 1 (44), 11–119.
11.Wańkowicz, Z. (2004). Wskaźniki realizacji usług publicznych. Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej.
12.Zimmermann, J. (2014). Prawo administracyjne. Warszawa: Wolters Kluwer.
13.Akty prawne
14.Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z 26.02.2014 w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE. Dz. Urz. UE 2014, nr 94, s. 65.
15.Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 19.02.2013 w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, a także form, w jakich te dokumenty mogą być składane. Dz.U. 2013, poz. 231.
16.Ustawa z 22.06.2016 o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Dz.U. 2016, poz. 1020.