Europa Regionum

ISSN: 1428-278X    OAI    DOI: 10.18276/er.2016.29-13
CC BY-SA   Open Access 

Issue archive / t. 29 2016
Problematyka prawna usług na rynku energii świadczonych na rzecz konsumenta
(The legal issues regarding the services on the energy market provided for the benefit of the consumer)

Authors: Marzena Czarnecka
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach Katedra Prawa i Ubezpieczeń
Keywords: energy market services energy prosumer verification consumer credibility contractor public services
Data publikacji całości:2016
Page range:14 (197-210)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Access to electricity and heat should be treated as a kind of prey civilization, which allows us to use a wide range of services and material goods. The energy market should provide free access, equal treatment of shareholders, freedom of pricing for sales of energy. The energy market is in many respects similar to the commodity market, because there are concluded the contract of sale and distribution, and energy is a commodity. The author addresses the issues of services in the energy market and consumer rights. The article points to the development of multi-energy products as dual or triple-fuel based on gas sales with energy or heat. After fulfilling the requirements set out in Article energetic entrepreneurs are entitled to offer its customers new multiofert. They can do it themselves or with the participation of professional business partners. The main, however, their duty is clear and legible to inform consumers about their rights and obligations.
Download file

Article file

Bibliography

1.Borkowska, B. (2016). Tworzenie konkurencji w branżach z monopolem naturalnym. W: T. Skoczny (red.), Prawo konkurencji 25 lat (s. 361–380). Warszawa: Wolters Kluwer.
2.Czarnecka, M. (2013). Umowa kompleksowa, usługa kompleksowa a nielegalny pobór energii elektrycznej. W: G. Matusik, M. Śladkowski (red.), Problemy prawne związane z nielegalnym poborem energii. Warszawa: C.H. Beck.
3.Czarnecka, M., Ogłódek, T. (2012). Prawo energetyczne. Komentarz (s. 641–652). Warszawa: C.H. Beck.
4.Grzegorczyk, F. (2009). Prawo konsumenckie w Unii Europejskiej (s. 17–71). Warszawa: LexisNexis.
5.Gniewek, E., Machnikowski, P. (2014). Kodeks cywilny. Komentarz (s. 636). Warszawa: C.H. Beck.
6.Kinelski, G. (2014). Marketing w przedsiębiorstwie energetycznym – wybrane aspekty z perspektywy rynku polskiego. Polityka Energetyczna – Energy Policy Journal, 3, 309–320.
7.Koroluk S. (2003). Zmiana definicja konsumenta w Kodeksie Cywilnym – propozycja interpretacji. Monitor Prawniczy, 10, 439–443.
8.Krzykowski M. (2015). Ustawa o prawach konsumenta a odbiorca na rynku energetycznym. W: D. Karczewka, M. Namysłowska, Skoczny T. (red.), Ustawa o prawach konsumenta (s. 323). Warszawa: C.H. Beck.
9.Powałowski, A., Skutecka, D. (2013). Miejsce odbiorcy na rynku energii wobec zachodzących na nim procesów z uwzględnieniem zmian w tzw. trójpaku energetycznym. W: A. Walaszek-Pyzioł (red.), Regulacja, innowacja w sektorze energetycznym (s. 389–391). Warszawa: C.H. Beck.
10.Pawełczyk, M. (2013). Przedsiębiorstwo energetyczne a konsument w sektorze energetycznym – propozycja nowego modelu ustrojowego ochrony zbiorowych interesów konsumentów w sektorze energetycznym. W: A. Walaszek-Pyzioł (red.), Regulacja, innowacja w sektorze energetycznym (s. 391–407). Warszawa: C.H. Beck.