Ekonomiczne Problemy Usług

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI    DOI: 10.18276/epu.2018.133/1-06
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Lista wydań / nr 133 (1) 2018
Controlling w jednostkach samorządu terytorialnego

Autorzy: Marta Ciarko
PCKZiU w Wałczu

Agnieszka Paluch-Dybek
Uniwersytet Szczeciński Katedra Rachunkowości i Controllingu
Słowa kluczowe: controlling rola i funkcje controllingu kontrola zarządcza audyt marketingowy
Data publikacji całości:2018-12-16
Liczba stron:10 (71-80)
Klasyfikacja JEL: M31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Podmioty gospodarcze i różnego rodzaju organizacje, w tym również jednostki samorządu terytorialnego (JST), funkcjonujące na współczesnym rynku działają w warunkach konkurencyjnych i muszą się adaptować do nieustannie zmieniającego się otoczenia. Istotą controllingu jest racjonalizacja działań prowadząca do właściwego wykorzystania zasobów oraz dostępnych narzędzi marketingowych i umożliwiająca uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Skuteczne zarządzanie wiąże się z odpowiednim wykorzystaniem dostępnych narzędzi oraz należycie prowadzonym audytem i kontrolą zarządczą
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Borowiec, L (2007). Controlling w realizacji usług publicznych gminy. Kraków: Wolters Kluwer.
2.Dryl, W. (2010). Audyt marketingowy. Warszawa: CedeWu.
3.Durlik, I. (1995). Inżynieria zarządzania. Strategia i projektowanie systemów produkcyjnych, cz. 1. Warszawa: Placet.
4.Frączkiewicz J., Frączkiewicz T. (2005). Rachunkowość zarządcza i controlling w jednostkach samorządu terytorialnego. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej, 1085, 165–172.
5.Gabrusewicz, T., Marchewka-Bartkowiak, K., Wiśniewski, M. (2013). Rachunkowość, finanse, audyt i kontrola. Warszawa: CeDeWu.
6.Jabłoński, M., Jabłoński, A. (2005), Audyt marketingowy jako narzędzie oceny skuteczności i efektywności działań marketingowych. Controlling i Rachunkowość Zarządcza, 2, 9–11.
7.Jagielski, J. (2007). Kontrola administracji publicznej. Warszawa: LexisNexis.
8.Kleine-Doepke, R. (1995). Podstawy zarządzania. Warszawa: C.H.BECK.
9.Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (1997). Dz.U. 2009, nr 114, poz. 946.
10.Kotler, Ph. (2004). Marketing od A do Z. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
11.Martan, L., Wilimowski, J. (1997). Kilka uwag o controllingu i kontroli wewnętrznej. Przegląd Organizacji, 7/8, 54–55.
12.Martyniak, Z. (2002). Historia myśli organizatorskiej. Wybitni autorzy z zakresu organizacji i zarządzania w pierwszej połowie XX w. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
13.Meyer, E., Mann, R. (1994).Controlling w twojej firmie. Skierniewice: Centrum Kreowania Liderów.
14.Mysińska, D. (1996). Potrzeby informacyjne controllingu.W: E. Nowak (red.), Podstawy controllingu (s. 28–38). Wrocław: Akademia Ekonomiczna.
15.Nesterak, J. (2002). Controlling. System oceny centrów odpowiedzialności.Kraków: Anvix.
16.Paczuła, Cz. (1998). Kontrola wewnętrzna w zarządzaniu firmą cz. I. Serwis Finansowo-Księgowy, 31–32.
17.Plezia, J. (1998). System motywacyjny bazujący na koncepcji controllingu. W: H. Błoch (red.), Controlling w praktyce zarządzania. Problemy, projekty, instrumenty, doświadczenia (s. 110– 122). Katowice: Profit.
18.Rzychoń, T. (2013). Skuteczność audytu marketingowego i dylematy pomiaru skuteczności działań marketingowych. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 34/2, 51–63.
19.Sekuła, Z. (1998). Istota controllingu. Organizacja i Kierowanie, 3, 65–77.
20.Sobieska-Karpińska, J., Krypel, K. (2001). Wykorzystanie controllingu przy likwidacji dużego przedsiębiorstwa na przykładzie kopalni węgla kamiennego. Controlling i Rachunkowość Zarządcza, 3, 14–24.
21.Stabryła A. (red.) (2010). System controllingu, monitoringu i audytu. Kraków: Mfiles.pl.
22.Stabryła, A., Wawak, S. (red.) (2012). Metody badania i modele rozwoju organizacji. Kraków: Mfiles.pl.
23.Szaja, M. (2015), Partycypacja lokalnej społeczności w kształtowaniu procesu rozwojowego w gminie. Ekonomiczne Problemy Usług, 118, 281–296.
24.Szaja, M. (2016). Lokalna gospodarka przestrzenna w aspekcie planowania wieloletniego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 6 (84), 99–111.
25.Zieleniewski, J. (1972). Organizacja zespołów ludzkich. Wstęp do teorii organizacji i kierowania. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.