Ekonomiczne Problemy Usług

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI    DOI: 10.18276/epu.2018.131/2-25
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Lista wydań / nr 131 (2) 2018
Komunikowanie w cyberprzestrzeni

Autorzy: Anna Mróz-Jagiełło
Akademia Sztuki Wojennej Wydział Bezpieczeństwa Narodowego Instytut Studiów Strategicznych

Paweł Majdan
Akademia Sztuki Wojennej Wydział Bezpieczeństwa Narodowego Instytut Studiów Strategicznych
Słowa kluczowe: komunikacja internet cyberprzestrzeń społeczeństwo informacyjne walka informacyjna propaganda
Data publikacji całości:2018-05-12
Liczba stron:10 (265-274)
Klasyfikacja JEL: O33
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Komunikowanie jest procesem porozumiewania się jednostek, grup społecznych lub instytucji, którego podstawowym celem jest wymiana myśli, dzielenie się wiedzą, a także informacjami oraz ideami. Proces ten realizuje się na wielu poziomach, przy wykorzystaniu różnych środków, a jego podstawą jest wywołanie określonych skutków. Internet jest medium komunikacyjnym dysponującym nowymi, atrakcyjnymi atrybutami, co powoduje, że procesy informacyjne, a także społeczne stają się zarówno zbiorowe, jak i indywidualne. Odpowiednie i umiejętne wykorzystanie narzędzi wirtualnej rzeczywistości społecznej, jaką jest cyberprzestrzeń, może posłużyć do stworzenia w umyśle rozmówcy oczekiwanych procesów myślowych, szczególnie na poziomie nieświadomości. Warto zatem zauważyć, że cyberprzestrzeń to obecnie główny obszar funkcjonowania takich procesów, jak wywieranie wpływu, manipulacja, propaganda czy walka informacyjna
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Błażyńska, J. (2014). Informacja finansowa w społeczeństwie informacyjnym. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 827. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 69.
2.Ciborowski, L. (2000). Potencjalne zagrożenia – identyfikacja i charakterystyka. Myśl Wojskowa, 4.
3.Dobek- Ostrowska, B., Fras, J., Ociepka, B. (1999). Teoria i praktyka propagandy. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
4.Kossecki, J. (1997). Totalna wojna informacyjna XX wieku a II RP. Kielce: WZiA WSP.
5.Krztoń, W. (2015). Modern Management Review, XXI wiek – wiekiem społeczeństwa informacyjnego, 22 (3/XX).
6.Lelonek, A. (2016). Wojna informacyjna, operacje informacyjne i psychologiczne: pojęcia, metody i zastosowanie. W: Potencjał słowa. Międzynarodowe stosunki i komunikacja: stan i perspektywy. Warszawa–Lwów: Fundacja Centrum Badań Polska-Ukraina.
7.Najbogatsi Amerykanie w 2016 roku (2016). Pobrane z: https://www.forbes.pl/rankingi/najbogatsi-ludzie-w-usa-ranking-forbesa-2016/rhkv7w3#slide-1 (14.07.2017).
8.Nęcki, Z. (1996). Komunikacja międzyludzka. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
9.Pratkanis, A., Aronson, E. (2005). Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
10.Sienkiewicz, P. (2003). Wizje i modele wojny informacyjnej. W: Społeczeństwo informacyjne – wizja czy rzeczywistość? Kraków: Biblioteka Główna Akademii Górniczo-Hutniczej.
11.Sitarski, P. (2002). Czy rzeczywistość wirtualna to odkrycie nowego świata? W: M. Hopfinger (red.), Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku. Warszawa: Oficyna Naukowa.
12.Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2016 roku (2016). Główny Urząd Statystyczny. Pobrane z: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spole czenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2016-roku,2,6.html (14.12.2017).
13.Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013 (2008). Warszawa: MSWIA.