Ekonomiczne Problemy Usług

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI    DOI: 10.18276/epu.2018.130-13
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Lista wydań / nr 130 2018
Wykorzystanie metody service blueprinting w tworzeniu innowacji usługowych

Autorzy: Anetta Pukas
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu Wydział Nauk Ekonomicznych
Słowa kluczowe: usługi innowacje service blueprinting
Data publikacji całości:2018-03-30
Liczba stron:9 (131-139)
Klasyfikacja JEL: L80 O31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Problematyka generowania i wdrażania innowacji jako kompetencji wciąż rozwijającego się sektora usług staje się coraz częściej podejmowanym zagadnieniem badawczym w literaturze z zakresu nauk o zarządzaniu. Ze względu na specyfikę działalności usługowej oraz konieczność skoordynowania wielu procesów zachodzących na różnych poziomach firmy i kontaktu z klientem w kreowaniu innowacji i projektowaniu nowych usług sugerowane jest wykorzystanie metod i technik dedykowanych dla tej sfery działalności. Celem artykułu jest identyfikacja możliwości wykorzystania metody service blueprinting we współczesnych procesach tworzenia rozwiązań innowacyjnych w sferze usług. Do realizacji celu pracy wykorzystano metodę systematycznej oraz krytycznej analizy literatury krajowej oraz zagranicznej. W wyniku przeprowadzonego badania autorka przedstawia koncepcję rozbudowania metody SB i wykorzystania jej w kreowaniu innowacji usługowych.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Avlonitis, G.J., Papastathaopoulou, P.G., Gounaris, S.P. (2001). An Empirically Based Typology of Product Innovativeness for New Financial Services: Success and Failure Scenarios. Journal of Product Innovation Management, 18 (5), 324–342.
2.Barras, R. (1986). Towards a Theory of Innovation in Services. Research Policy, 15 (4), 161–173.
3.Bitner, M.J., Ostrom, A.L., Morgan, F.N. (2008). Service Blueprinting: A Practical Technique for Service Innovation. California Management Review, 50 (3), 66–94.
4.Chuang, P. (2007). Combining Service Blueprint and FMEA for Service Design. The Service Industries Journal, 27 (2), 91–104.
5.Cuthbertson, R., Reynolds, J., Furseth, P.-I. (2010). The Dynamics of Value-driven Service Innovation. XXI International Society for Professional Innovation Management Conference. Bilbao.
6.Dominiak, J. (2011). Innowacyjność w sferze usług. Przegląd Geograficzny, 83 (4), 435–452. Pobrane z: http://rcin.org.pl (19.07.2017).
7.Gadrey, J., Gallouj, F., Weinstein, O. (1995). New Modes of Innovation: How Services Benefit Industry. International Journal of Service Industry Management, 6 (3), 4–16.
8.Gajdzik, B. (2013). Kompetencje innowacyjne w zintegrowanym systemie zarządzania przedsiębiorstwem. Pobrane z: http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2013/p114. pdf (25.07.2017).
9.Johne, A., Storey, C. (1998). New Service Development: A Review of the Literature and Annotated Bibliography. European Journal of Marketing, 32 (3/4), 184–251.
10.Matusiak, K.B. (red.) (2008). Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć. Warszawa: Wyd. PARP.
11.Niedzielski, P., Rychlik, K. (2007). Innowacje w sektorze produkcyjnym i usługowym – odmienność czy podobieństwo? Ekonomiczne Problemy Usług, 8, 177–186.
12.Patrício, L., Fisk, R.P., Falcao e Cunha, J., Constantine, L. (2011). Multilevel Service Design: From Customer Value Constellation to Service Experience Blueprinting. Pobrane z: http://jsr.sagepub.com (29.07.2017).
13.Pichlak, M. (2015). Innowacje usługowe – próba konceptualizacji. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, 78, 367–377.
14.Rogoziński, K. (2014). Service design – czworako ujęty. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Usługi, 354, 61–71.
15.Schumpeter, J.A. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: PWN.
16.Stanisławski, R. (2013). Wpływ dynamicznych zdolności innowacyjnych na kształtowanie przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Organizacja i Kierowanie, 4, 119–139,
17.Sundbo, J., Gallouj, F. (2000). Innovation as a Loosely Coupled System in Services. W: J. Metcalfe, I. Miles (red.), Innovation Systems in the Service Economy (s. 43–68). Boston: Kluwer Academic.
18.Żukowska, J. (2010). Tworzenie środowisk innowacyjnych w działach marketingu, W: S. Figiel (red.), Marketing w realiach współczesnego rynku – strategie i działania marketingowe (s. 490–495). Warszawa: PWE.